Tien miljoen euro voor dynamischer en meer trendy Vlaamse kust

Redactie KW

Vlaanderen en Wallonië worden de belangrijkste doelmarkten voor het kusttoerisme. Daarnaast vormen de snel evoluerende en concurrentiële markt de grote uitdaging van dat toerisme. Dat staat te lezen in het Strategisch Beleidsplan Kusttoerisme 2009-2014 van Toerisme Vlaanderen en Westtoer dat die laatste bekendmaakte.

Omdat dit te realiseren investeert Vlaams minister voor Toerisme Geert Bourgeois (N-VA) de komende vijf jaar 10 miljoen euro in nieuwe projecten.

De kust moet vlotter bereikbaar worden en er moet nog meer aandacht gaan naar bewaakte zwemzones, sanitaire voorzieningen, herkenningspunten en een net, veilig en toegankelijk strand. Ook dijken en pleinen moeten kindvriendelijk, eigentijds en functioneel zijn.

De kust moet actieve vakantiegangers, zoals wandelaars, fietsers en sportbeoefenaars, aantrekken. Daarnaast moeten musea
belevingsgericht worden uitgebouwd. De kust moet trendy ogen met lounge bars, beachparties, eigentijdse restaurants en kleurrijke festivals. Aandacht moet er ook zijn voor een hedendaags winkelaanbod terwijl er een aangepast kustweerbericht moet komen met respect voor het microklimaat van de regio.

Om het beleidsplan te realiseren, krijgen Toerisme Vlaanderen en
Westtoer van Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois de opdracht om het strategisch beleidsplan te vertalen in een concreet actieplan met projecten die het kusttoerisme ondersteunen. (Bron: Belga)

-Kijk vanavond naar het nieuws op Focus voor een volledig verslag-

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier