Terminalco sluit deuren, 76 mensen op straat

Redactie KW

Scheepslader- en losser Terminalco in Oostende zet haar activiteiten stop. De directie heeft de procedure om te sluiten opgestart. De 12 arbeiders en 29 bedienden verliezen hun werk, net als nog eens 35 arbeiders in de haven. Terminalco sloot het eerste kwartaal van dit jaar af met een recordverlies van bijna 900.000 euro. Belangrijkste oorzaak is de daling van de cargovolumes naar het Verenigd Koninkrijk.

De directie van het Oostendse havenbedrijf Terminalco heeft donderdag aan de personeelsafgevaardigden meegedeeld dat ze de procedure opstart voor de sluiting van het bedrijf.

Terminalco is in Oostende de grootste behandelaar van rijdende vracht. Er werkten 12 arbeiders, 29 bedienden en 35 havenarbeiders. Het bedrijf is een dochter van de Belgische rederij Cobelfret.

Terminalco kondigde in mei al een herstructurering aan na de forse daling van de vrachttrafiek op Groot-Brittannië. Het zwaarste scenario was toen een afbouw van 12 naar 4 arbeiders en van 29 naar 12 bedienden. Het bedrijf kondigde toen ook de mogelijke sluiting aan van de lijn naar Killinghome. De lijnen op Purfleet en Ipswich zouden behouden blijven.

Donderdag maakte de directie bekend dat het verlies tijdens het eerste kwartaal 2009 opliep tot 863.698 euro. Daarop volgde de mededeling over de sluiting. Op 3 juni zitten vakbonden en directie opnieuw samen in het kader van de wet Renault.

Volgens Renaud Vermote van de Belgische Transportarbeidersbond (BTB) heeft Cobelfret met de overname van Ferryways in de eerste plaats een concurrent willen uitschakelen. Een deel van de trafiek van Terminalco is daarna van Oostende naar Zeebrugge verschoven. Daar is Cobelfret intussen volledig eigenaar geworden van de Sea-Ro Terminal. Het bedrijf is volgens Vermote een monopoliepositie aan het verwerven op de short sea-trafiek op Groot-Brittannië.

In Oostende blijft nu enkel TransEuropa Ferries nv over dat passagiers vervoert en begeleide vracht. “Ik hoop dat het Oostendse havenbestuur snel een nieuwe rederij kan aantrekken die een oplossing kan bieden voor een deel van het personeel en de havenarbeiders”, zegt Renaud Vermote. “Er zijn geruchten dat er al gesprekken bezig zijn.”

Bij Terminalco in Oostende was er niemand aanwezig die kon of mocht reageren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier