Telefoonkraker belt op kosten van OCMW Middelkerke

Redactie KW

De facturatieverantwoordelijke van het OCMW schrok zich een hoedje toen hij vorige zomer 16.100 euro telefoonkosten voorgeschoteld kreeg, te betalen aan operator Mobistar. De telefooncentrale werd gehackt door een onbekende die er duchtig op los had gebeld.

Volgens ICT-specialisten is het vandaag een koud kunstje geworden om gratis te telefoneren: hacken, zo heet deze rage. Nu is de voorbije maanden ook het OCMW in Middelkerke slachtoffer geworden van dit fenomeen voor een bedrag van 16.100 euro. “Toen wij onze telefoonfactuur controleerden en het duizelingwekkend bedrag constateerden, beseften we meteen dat er iets niet klopte”, zegt OCMW-voorzitter Dirk Gilliaert die meteen de gsm-operator Mobistar contacteerde en te horen kreeg dat de voorbije maanden talloze gesprekken werden gevoerd vanuit het OCMW-onthaal naar Cuba.

“Vermits onze onthaalmedewerkers een onberispelijke staat van dienst hebben, hadden we al vlug het vermoeden dat er kwaadwilligheid mee gepaard ging. We dienden bij de politie klacht in tegen onbekenden en alles werd meteen geblokkeerd”, zegt voorzitter Gilliaert. Volgens Mobistar ligt het probleem bij internetfraude vaak bij de basisbeveiliging van het systeem. Heel wat paswoorden blijven ongewijzigd zodat bellen op kosten van een ander, een fluitje van een cent is. “Niets van aan”, zegt Dirk Gilliaert. “Onze mensen gaan zorgvuldig om met beveiligingsvoorschriften. Het is de taak van de operator om veilig te installeren en de preventie van hacking te optimaliseren. We zijn niet van plan om de factuur te betalen. Op de eerstvolgende OCMW-raad is dit probleem prioritair aan de orde. We zullen onderzoeken welke juridische stappen we kunnen zetten”, besluit voorzitter Dirk Gilliaert resoluut.

(LC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier