Tegen Schipdonkverbreding is tegen Zeebrugge volgens Moenaert

Redactie KW

“Er moet een oplossing komen voor de ontsluiting van de Zeebrugse haven via de binnenvaart. Wie daar tegen is, moet ook de moed hebben om te zeggen dat Zeebrugge niet meer mag groeien”, zei Brugs burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) woensdagavond op de nieuwjaarsreceptie van de Zeebrugse havengemeenschap. “Dat het milieurapport over de verbreding is afgekeurd, is niet te vatten.”

De bedrijven vragen intussen aandacht voor enkele absurde effecten van andere beleidskeuzes. Burgemeester Moenaert uitte woensdagavond zijn tevredenheid over de voortgang van de ontsluiting van de Zeebrugse haven via de weg. Maar het toenemend aantal goederen dat via Zeebrugge passeert, moet volgens hem ook via de binnenvaart van en naar het hinterland kunnen. “De bestaande waterweg via het historische Brugge is niet meer haalbaar”, pleitte Moenaert. “Het alternatieve project is voor de Brugse gemeenteraad prioritair. We blijven er op hameren dat het tij spoedig keert.”

Raymond De Coninck kaartte in naam van de bedrijven in de haven wat absurde effecten aan van het beleid: “Het is een foute keuze dat in de haven het goederenverkeer telkens moet wachten op de absolute voorrang van de Kusttram. Voor het woon-winkelverkeer worden in Vlaanderen onderbenutte belbussen ingelegd maar de werknemers in Zeebrugge moeten op eigen kracht naar hun bedrijf. In de voorhaven dreigt dan weer een terrein van twintig hectare op een containerterminal natuurgebied te worden. We moeten nu kiezen voor de juiste opties: Kordaat voor Zeebrugge!”

Havenvoorzitter Joachim Coens stelde zijn tien puntenplan voor 2010 voor. Daarbij onder meer de uitbreiding van de containercapaciteit, de aanleg van een nieuwe steiger voor vloeibaar aardgas, een kosten-batenanalyse voor een eventuele integratie van het Oostendse havenbedrijf en extra commerciële inspanningen in Azië. Zeebrugge beschikt intussen in China over een permanente vertegenwoordiging. (Bron: Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier