Team jongeren uit Sint-Leocollege Brugge wint wedstrijd voor jong ondernemen

Redactie KW

Negen leerlingen uit de richting 6 ASO Economie van het Sint-Leocollege Brugge richtten een Vlajo Mini-onderneming op met oordopjes met een boodschap en wonnen op 5 mei de Vlaamse hoofdprijs in het H. Consciencegebouw Brussel. Het enthousiast team ‘ePlugs’ verdedigt Vlaanderen op 19-21 juli in Boekarest tijdens de Europese finale en wint de ViA wisselbeker.

ePlugs is nu bekroond als beste Vlajo Mini-onderneming in Vlaanderen. De negen leerlingen uit de richting 6 ASO Economie van het Sint-Leocollege Brugge richtten een Vlajo Mini-onderneming op met oordopjes met een boodschap en wonnen op 5 mei de Vlaamse hoofdprijs in het H. Consciencegebouw Brussel. Het enthousiast team ‘ePlugs’ verdedigt Vlaanderen op 19-21 juli in Boekarest tijdens de Europese finale en wint de ViA wisselbeker. Bovendien mogen ze op woensdag 9 mei de Beurs van Brussel openen met de Bell Ceremony in het bijzijn van Vlaams minister-president Kris Peeters.

Vlajo wil talent creatief ontwikkelen en daagt daarom leerlingen uit het secundair onderwijs uit om een Vlajo Mini-onderneming op te richten. Tijdens deze ondernemingservaring van één schooljaar starten de jongeren in team een eigen bedrijfje en doorlopen alle facetten. Ze verdelen de functies, bedenken een product, naam, logo en slogan, doen marktonderzoek, zoeken aandeelhouders, vervaardigen hun producten en bedenken ten slotte een marketingstrategie om hun product te commercialiseren.

Vijf teams namen het zaterdag 5 mei tegen elkaar op tijdens de Vlaamse finale: Cinémagique (Bovenbouw Sint-Michiel, Leopoldsburg), Digibit (College Hagelstein, Sint-Katelijne-Waver), ePlugs (Sint-Leocollege Brugge), GO! (Sint-Theresiacollege, Kapelle o/d Bos) en MiniMas (Sint-Jozefschool, Mere). Ze presenteerden hun bedrijfje en doorstonden de vragenronde van de bedrijfsjury en wonnen onlangs al de provinciale finale.

ePlugs wil jongeren behoeden van gehoorschade tijdens muziekmanifestaties en verkoopt daarom oordoppen die bovendien ingezet worden als hip communicatiemiddel. De oordopjes hebben verschillende kleuren en bij elk kleur hoort een slogan, een boodschap. Zo staan de paarse oordopjes voor ‘buy me a drink, and we will see’ en de roze voor ‘single and searching’. De jonge ondernemers hechten veel belang aan het voorlichten van uitgaande jeugd over gehoorschade en konden al op veel sympathie rekenen. Alex Agnew sprak een YouTube boodschap in dat in amper vijf dagen tijd voor meer dan 1200 bezoekers zorgde en ook de contacten met minister Schauvliege zijn gelegd. Dat zij de geluidsnormen voor festivals en dergelijke verder verstrengt speelt dan ook in hun kaarten. De jury, voorgezeten door Peter Vandekerckhove, gedelegeerd bestuurder BNP Paribas Fortis, kreeg alvast goedkeuring van het publiek want de publieksprijs werd eveneens toegekend aan ePlugs.

Meer vanavond op het Focusnieuws vanaf 18u00

Team jongeren uit Sint-Leocollege Brugge wint wedstrijd voor jong ondernemen

Bekijk hier de reportage

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier