Studiebureau Vectris licht verkeersplan toe

Redactie KW

Geert Vercruysse van het studiebureau Vectris lichtte tijdens de gemeenteraad een aantal voorstellen toe om de parkeerproblematiek in De Panne op te lossen alsook het fileprobleem bij het pretpark Plopsaland.

Een ambitieus plan, zo mag je het voorstel van studiebureau Vectris omschrijven. De prijs is nog niet bekend en ook het aantal onteigeningen is nog niet berekend maar het zou wel het fileprobleem in Adinkerke moeten oplossen. „We zouden twee keer twee rijstroken aanleggen vanaf de autosnelweg. De eerste rotonde zou verdwijnen. We denken aan de bouw van een tweede brug over het kanaal die zou aansluiten op een nieuw aan te leggen oostelijke omleidingsweg. Die nieuwe weg zou passeren langs een nieuwe parking voor Plopsaland met plaats voor 3.000 wagens. Onder die omleidingsweg zou een tunnel voor de zachte recreant gegraven worden. We zouden de nodige groenaanleg, geluidsmuren en bermen voorzien zodat de buurtbewoners minimale hinder zouden ondervinden. Zo is het Plopsaverkeer losgekoppeld van het verkeer dat naar het centrum van De Panne wil. Bij de nieuwe Plopsaparking zouden we een extra rijstrook aanleggen. De huidige parking van Plopsaland zou dan omgevormd kunnen worden tot een uitbreidingszone van het pretpark.” Oppositiepartij CD&Vplus vond het spijtig dat de oplossing enkel op maat van Plopsaland is. Ze hadden liever een grote randparking gezien bij het station. Bezoekers zouden dan gratis met de tram naar het centrum kunnen rijden. De omleidingsweg zou uitkomen op de De Pannelaan.

Parkeerprobleem

In De Panne zijn er veel toeristen die tot in het centrum rijden om een parkeerplaats te vinden. Om dat zoekende verkeer uit het centrum te weren, heeft Vectris een plan. „De parkeerplaatsen in de Zeelaan en bij de Zeedijk zouden we duurder maken zodat veel toeristen één van de drie randparkings zouden gebruiken. Er zijn parkings in de Keesjesdreef, Dynastielaan en op het Koningsplein. Die drie plaatsen zouden we via een flexibele bewegwijzering aanduiden. Op die borden zou onder meer staan hoeveel parkeerplaatsen er nog vrij zijn. Uiteraard zal de capaciteit van die drie parkings moeten verdubbelen om zoveel mogelijk toeristen te kunnen ontvangen. Die uitbreiding kan zowel boven- als ondergronds”, aldus Geert Vercruysse. Mobiliteitsbegeleider Hannelore Deblaere van de Vlaamse overheid liet weten dat het rapport nog niet definitief is. De dienst Wegen en Verkeer van de overheid zou bouwheer zijn van het project.

(GUS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier