Studie moet leiden naar eenvormigheid Koninklijke Kustbaan

Redactie KW

In het Casino van Koksijde is woensdag een nieuwe publicatie voorgesteld over de Koninklijke Baan (N34). Deze kustweg werd in opdracht van koning Leopold II aangelegd om de verschillende badplaatsen met elkaar te verbinden. De nieuwe publicatie vat de kernideeën samen van een studie over de toekomst van de weg.

De Koninklijke Baan is 100 jaar oud en heeft, door de aanleg van de E40/A18 Jabbeke-Veurne, haar functie als ‘autokustsnelweg’ wat verloren. Vandaag de dag wordt de baan vooral gekenmerkt door de Kusttram.

Op veel plaatsen zijn al stukken weg aangepakt, maar dat gebeurde tot nu toe niet op een eenvormige manier. “Het is tijd voor een nieuw overkoepelend concept”, zegt gedeputeerde Patrick Van Gheluwe. “Het provinciebestuur heeft daarvoor het studiebureau Vectris onder de arm genomen. Het resultaat is een verkeerskundige visie met ontwikkelingsperspectieven en actiepunten. De studie is klaar en kan nu plaatsmaken voor debat.”

De studie bevat diverse voorstellen voor de herinrichting van de kustweg, afhankelijk van de beschikbare ruimte en aspecten als duinen, verstedelijking, kruispunten, enz. Het bureau werkte ook een concept uit voor randparkings langs de N34. Nu wordt op veel plaatsen nog langs de drukke weg geparkeerd. Dit leidt tot onveilige situaties door het voorbijrijdend verkeer aan 90 kilometer per uur.

Tijdens de debat dat op de voorstelling volgde, bleek vooral dat naar een evenwicht moet worden gezocht tussen mobiliteit en veiligheid. De kust telt immers afhankelijk van het moment tussen 100.000 en 500.000 bewoners. Voor de vaste kustbewoners mag het aspect woon-werk-verkeer op de kustbaan niet uit het oog worden verloren. (Bron: Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier