Stationsomgeving Kortrijk grondig hertekend

Redactie KW

De stationsomgeving in Kortrijk wordt de komende jaren grondig hertekend. Dat moet de mobiliteit, het openbaar vervoer en de leefbaarheid verbeteren. Alle grote spelers in het masterplan ondertekenden een samenwerkingovereenkomst. En dat gaat zelfs een stuk verder dan het station en de stationsbuurt. De mobiliteit van het hele stadsnet wordt grondig aangepakt.

Kortrijk, de Vlaamse Gemeenschap, de Spoorwegen en De Lijn ondertekenden een samenwerkingsovereenkomst om de stationsomgeving aan te pakken, vooral de leefbaarheid en mobiliteit. Het Masterplan moet meer mensen naar het openbaar vervoer leiden. Kortrijk is het zevende station in Vlaanderen.

Nieuw seinhuis deel van één totaalproject

“De perrons moeten aangepakt worden,” licht Luc Van Steenkiste van Infrabel toe. “En ook de overkapping, de onderdoorgangen, het station, het stationsplein en het parkeerterrein voor de bussen. Wij bouwen een nieuw seinhuis. En dat geheel moet geïntegreerd worden in één totaalproject.” De herinrichting van de stationsomgeving in Ieper wordt intussen uitgesteld tot 2012.

Twee miljoen mensen maakten in 2010 gebruik van het stadsnet Kortrijk. De stad wil een betere doorstroming naar Hoog Kortrijk realiseren en de ontsluiting van de industriezone Kuurne, door de R8 af te werken.

“Er zijn daar enkele vrij grote investeringen gepland, ondermeer het gevaarlijke knooppunt dat er vandaag is, dat we toch begin 2012 willen kunnen aanbesteden en afwerken,” zegt Minister van Mobiliteit Hilde Crevits. “Het zijn stuk voor stuk gevaarlijke punten die moeten kunnen afgewerkt worden en die nu ook op het programma staan.”

(ss/jv)

Meer in het WTV-nieuws vanaf 18u00, en ook stipt om 22u00.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier