Stakende bestuurders kusttram vrezen meer vertragingen en minder veiligheid

Redactie KW

Zoals aangekondigd rijden er vandaag, woensdag 4 augustus, geen kusttrams. En ook elders in West-Vlaanderen is er solidariteit. “Het is logisch dat er in het binnenland solidariteit ontstaat met de bestuurders van De Lijn aan de kust”, zegt Jurgen Braeckevelt van de christelijke vakbond ACV.

“De problemen zijn overal dezelfde. De reistijden zijn in theorie haalbaar, maar niet in de praktijk. Daardoor zien de chauffeur op het einde van hun rit hun pauze sterk verkort. Er zijn andere manieren van besparen nodig.”

Verschil theorie en praktijk

Volgens de vakbondsman rijden er geen bussen of trams aan de kust. In Brugge rijdt 12 procent. In Diksmuide en Ieper staan de bussen stil, uitgezonderd een aantal belbussen. In Kortrijk zou de helft van de chauffeurs vertrekken. “Het voorstel van de directie houdt in dat de chauffeurs per dienst meer ritten moeten verzorgen”, zegt Braeckevelt. “Dat houdt een verhoging van de werkdruk in en een vermindering van de veiligheid. Uit een computersimulatie kan blijken dat een bus of tram vlotter kan rijden. In de praktijk is dat vaak niet het geval.”

“Vrezen extra vertragingen”

“Wij vrezen extra vertragingen en dus een afbouw van de rusttijd voor de chauffeurs.” Donderdag horen de vakbonden van de directie welke aanpassingen er aan het besparingsplan komen. “Wij vinden dat het aantal reizigers de basis moet zijn voor aanpassingen. We stellen voor om vooral ‘s avonds een aantal ritten te schrappen. De kusttram moet op zijn huidig rooster blijven rijden. Op 1 oktober al omschakelen naar een frequentie van vier naar drie trams zal leiden tot overvolle tramstellen. In het huidig rooster komt die aanpassing er pas na de herfstvakantie.”

(Belga/FV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier