Stadsbestuur wil zwaar verkeer beter opvangen

Redactie KW

“Gisteren kreeg de gemeenteraad een vereenvoudigd verkeersreglement op het beperken van de tonnage voor vrachtverkeer ter goedkeuring voorgelegd. Deze vereenvoudiging wil voortaan overal dezelfde borden hanteren en de zone verder uitbreiden om het zwaar verkeer op ons grondgebied nog beter op te vangen,” zegt schepen van Mobiliteit Martine Fournier.

In het verleden – in 1991, 2001 en 2003 – keurde de gemeenteraad al een aantal lokale beperkingen met betrekking tot de maximum toegelaten tonnage voor vrachtvervoer in sommige straten van Menen goed. Onlangs werd het geldende aanvullende verkeersreglement grondig geëvalueerd.

Schepen Fournier: “Na die evaluatie bleek de noodzaak om een en ander te verfijnen. Op vandaag zijn er 14 verschillende borden en zijn ook de onderborden niet altijd even duidelijk. Met dit nieuwe reglement wordt de tonnagebeperking overal met een uniform bord aangeduid (meerbepaald het bord C21, het tonnageverbod geldt niet voor bussen). Een onderbord ‘ +7t5 ‘ met ‘ uitgezonderd plaatselijk verkeer ‘ in plaats van “uitgezonderd plaatselijke bediening van 9 tot 11 uur , De Lijn en aangelanden” moet ook voor verduidelijking zorgen.”

Om het zwaar verkeer aan te moedigen zoveel mogelijk de N58 en de Ringlaan N338 te gebruiken, wordt het traject waar het tonnageverbod geldt uitgebreid over de Bruggestraat (vanaf de Krommebeekstraat), de Volkslaan, de G. Gezellelaan en de Ieperstraat. Op de expresweg N32 werd de bewegwijzering naar de industriezones Menen-Oost en Grensland recent al in functie van deze ingreep aangepast. De borden die de tonnagebeperking aanduiden, worden geplaatst bij de openstelling van de Ieperstraat (stuk naar Geluwe).

(JPT)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier