Stadsbestuur vraagt studie aan voor omkeren van rijrichtingen

Redactie KW

De rijrichting in de belangrijkste centrumstraten-invalswegen zal worden omgedraaid, met de bedoeling de verkeersdruk te doen afnemen, de verkeersveiligheid en -leefbaarheid te verhogen en het centrum economisch aantrekkelijker te maken.

Bezoekers, toeristen en kooplustigen zullen de stad niet langer via de ‘achterdeur’ binnenrijden, maar toekomen via de ‘voordeur’. Voor de concrete uitvoering van het plan wordt een bureau aangesteld.

Ter hoogte van de pui van het stadhuis zal het autoverkeer worden onderbroken. Deze ‘knip’ of onderbreking zorgt voor een aanzienlijke beperking van het driekwartverkeer in het centrum. Rondgaand verkeer rond de Grote Markt zal daardoor immers niet meer mogelijk zijn. Het centrale plein zal meteen veel veiliger en aangenamer om te vertoeven worden en niet langer dienstdoen als parkeerplaats of als verkeerswisselaar. Daarbij zal het hele centrum zo ingericht worden dat speciale aandacht gaat naar de zwakke weggebruikers (fietsers en wandelaars). Dit komt de verkeersleefbaarheid ten goede. Bovendien zullen de handelsstraten dienstdoen als uitnodigende invalswegen naar het commerciële centrum.

Een studie wees uit dat de omkering van de verkeersrichting heel goed mogelijk is en bovendien geen noemenswaardige nadelige effecten heeft. Een nog aan te stellen studiebureau zal een bestek opmaken. Deze studieopdracht wordt geraamd op 12.000 euro, de uitvoering van het hele project op 100.000 euro. Vooraleer de nieuwe rijrichtingen op het terrein te kunnen aanpassen, moet het stadsbestuur eerst ook nog de wettelijke adviesprocedure volgen. (AHP)

Uitgebreide versie in Krant van West-Vlaanderen (editie Het Wekelijks Nieuws West) van 3 juli 2009.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier