Schipdonkkanaal: Inzetten op estuaire vaart en spoor (Lijst Dedecker)

Redactie KW

Nu de administratie het milieueffectenrapport voor de verbreding van het Schipdonkkanaal heeft afgekeurd, moet werk worden gemaakt van de verdere uitbouw van de estuaire vaart en de aanleg van twee extra spoorlijnen. Dat zegt Vlaams parlementslid Ivan Sabbe (Lijst Dedecker), die daarbij ook de rol van de Waterwegen en Zeekanaal NV aan de kaak stelt.

“Dat er geen enkel maatschappelijk en economisch draagvlak voor een verbreding van het Schipdonkkanaal was, was al langer duidelijk, maar nu is er ook een onvoldoende ecologisch draagvlak voor die verbreding”, reageert Sabbe. Het “al te hoge en onderschatte kostenplaatje” meegerekend, is het voor Sabbe duidelijk dat andere oplossingen moeten worden gezocht voor de verdere ontsluiting van de haven van Zeebrugge.

Daarbij pleit Lijst Dedecker voor de uitbouw van de estuaire vaart
en de aanleg van twee extra spoorlijnen, die al voorzien zijn in het
meerjarenplan van Infrabel. Sabbe wijst daarbij op de “dubieuze
rol” van de Waterwegen en Zeekanaal NV, die beslist over de
subsidiedossier voor de bouw en exploitatie van estuaire schepen.

Volgens Sabbe werd maar de helft van de toegelaten schepen gebouwd. “Het is duidelijk dat de estuaire vaart niet de kansen krijgt die hij vaart”, aldus het Vlaams parlementslid. “W&Z toont zich een groot voorstander van de verbreding van het Schipdonkkanaal en belemmert tegelijkertijd de ontwikkeling van de estuaire vaart. W&S is in deze dan ook rechter en tegelijkertijd betrokken partij”. (Bron: Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier