Schipdonkkanaal: beslissen op basis feiten in plaats van impulsen (Crevits)

Redactie KW

Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) is verbaasd over de wijze waarop Open vld met het dossier over de ontsluiting van de Zeebrugse haven omgaat.

“De politiek krijgt vaak het verwijt te beslissen op basis van impulsen en enkel te werken op korte termijn. De verbreding van het Schipdonkkanaal is een dossier op lange termijn waarin al een aantal stappen zijn gezet. Het is van groot belang dat zorgvuldig onderzoek en overleg alle kansen krijgen. Ik vind het dom van Bart Tommelein en co om nu plots alle inspanningen zonder argumenten weg te gooien”, zegt de minister van Openbare Werken.

Open vld en sp.a gingen volgens Crevits akkoord met een onderzoek naar de verbreding van het Schipdonkkanaal voor een betere bereikbaarheid van Zeebrugge. “Ik benadruk het belang van de haven voor de tewerkstelling in de regio. Een optimale ontsluiting realiseren, is daarbij een belangrijke uitdaging. Ik ben van oordeel dat er pas kan beslist worden over het dossier op basis van feiten en studieresultaten. Vandaag is het milieueffectenrapport nog niet afgerond, maar toch stuurt Open vld het al naar de vuilbak”.

De voorbije legislatuur heeft de Vlaamse regering volgens Crevits verschillende belangrijke stappen gezet voor een betere ontsluiting van Zeebrugge. Op de N31 zijn drie gevaarlijke kruispunten weggewerkt en werden voor vijf bijkomende de aanbesteding gepland. De estuaire kustvaart werd opgestart. Het tracé voor de AX (intussen A11) werd vastgelegd en de opdracht voor de aanbesteding werd gegeven. De middelen werden vrijgemaakt voor een betere spoorverbinding naar de haven en eind dit jaar wordt een dossier aanbesteed om de bruggen in Brugge meer op elkaar af te stemmen.

“Het werk is echter niet af. Ook tijdens de volgende legislatuur moet er ingezet worden op projecten die de ontsluiting via de weg, het spoor en het water verbeteren. Een opstoot van verkiezingskoorts dient de Zeebrugse haven niet”, besluit de CD&V-minister. (Bron: Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier