Wijnhandelaar Frank Lootens uit Gistel verklapt de nieuwste wijntrends

Redactie KW

De hartige feestmaaltijden en de daarbij horende glazen, karaffen en flessen wijn zitten achter de kiezen. Volgens oenoloog Frank Lootens werd deze feestdagen duidelijk meer Spaanse- en biologische wijn gedronken.

Voor wijnhandelaars, onder wie Frank Lootens met zijn wijnhandel in de Donckerstraat, is de eindejaarsperiode de drukste periode van het jaar. Hotels, restaurants, cafés en particulieren slaan net voor en tijdens de feestdagen nog veel flessen wijn in. Die verkoop legt enkele tendensen bloot. “Vooral biologische wijn kent een stijging in verkoop. Mensen worden bewuster en biologisch is populair geworden. Op de wijnmarkt is dat niet anders”, vertelt de wijnhandelaar. Biologische wijn wordt vervaardigd op het ritme van de natuur, zonder chemische bestrijdingsmiddelen in de wijngaard of onnatuurlijke toevoegingen in het brouwproces.

Invloed van de crisis laat zich voelen

“Een andere trend is de Spaanse wijn. Die staat garant voor een uitstekende kwaliteit tegen een relatief lage prijs. Verder zijn tot voor kort onbekende druivensoorten, zoals de Italiaanse vermentino, zeer begeerd geworden”, verklaart Frank Lootens. “Bordeaux kende in 2011, 2012 en in 2013 enkele erbarmelijke jaren, terwijl de zuidelijkere wijngaarden wel op een goed klimaat konden rekenen”, voegt de wijnhandelaar er aan toe.

Maar ook de crisis heeft invloed op de wijnmarkt. “Mensen doen afstand van het etiket en nemen de prijs veel meer in achting. Vroeger wilde men bijvoorbeeld het koste wat het kost enkele flessen Pomerol of Saint Emilion kopen, maar die tijd is voorbij. Nu neemt de consument de prijs veel meer in achting en zal hij meer differentiëren. Geen volle dozen van dezelfde dure wijn meer, maar verschillende flessen in verschillende prijsklassen. Niemand wil nog elke keer dezelfde wijn drinken”, duidt de oenoloog.

Het geheim achter de etiketten

Frank Lootens kreeg een passie voor wijn in zijn laatste tienerjaren. Hij studeerde aan Hotelschool Ter Duinen in Koksijde en moest toen op stage in een gerenommeerde zaak in Verdun. “Het restaurant had een wijnkaart met meer dan 3000 referenties. Voor school moesten we etiketten verzamelen en al snel wilde ik weten wat er achter die etiketten schuilde”, legt de wijnkenner uit. “Ook thuis hadden we een wijnkelder en als geïnteresseerde tiener wilde ik weten wat er in onze kelder lag.” Dat was wellicht de reden voor enkele onverklaarbare verdwijningen in hun wijnkelder.

“Mijn passie voor wijn bleef groeien. En elke zomer, zo’n 14 jaar lang, werkte ik als kok voor druivenplukkers in de streek rond Bordeaux. Zo maakte ik de druivenpluk steeds van dichtbij mee. Als ik eventjes vrij had, ging ik de streek, de terroirs en de chateaus gaan verkennen. Dankzij gesprekken met de lokale bevolking begon mijn kennis snel op te bouwen”, legt oenoloog Lootens uit. Hij studeerde ondertussen verder in de richting hotelmanagement, om daarna 5 jaar als hotelmanager te werken.

Magazijn van maar liefst 30.000 flessen

“Op een bepaald moment besloot ik om mij volledig op wijn toe te leggen en ging werken als aankoper voor verschillende wijnhandelaars. In 2002 ben ik een eigen zaak begonnen”, vertelt de eigenaar van Wijnhandel Lootens. Ondertussen staan in zijn magazijn meer dan 30.000 flessen en is de wijnkenner heel wat kennis en ervaring rijker. Jaarlijks bezoekt hij tal van wijnhuizen, -streken en -beurzen. “Om het verschil te maken zoek ik naar kleine appellations en onbekende of nieuwe druivensoorten. Ook wil ik steeds het verhaal rond de wijn kunnen vertellen en de klant veel informatie meegeven. Het is belangrijk dat men weet hoe en door wie de wijn vervaardigd is, bij welk kasteel de ranken zich bevinden of wat het rendement van de wijngaard is. Mijn gastronomische scholing doet me ook snel aanvoelen welke wijn bij welk gerecht past”, verklaart Frank Lootens.

(BB)