Wevelgemnaar vestigt werelduurrecord cargobike

Kevin Labeeuw in volle actie op de wielerpiste van Rumbeke. © JB
Redactie KW

Op zaterdag 2 juli reed Kevin Labeeuw op één uur tijd maar liefst 215 rondjes op de wielerpiste van Rumbeke, goed voor 35.93 kilometer. De Wevelgemnaar deed dit kunstje wel met een cargobike!

Het werelduurrecord is momenteel in handen van de Brit Bradley Wiggins: in juni vorig jaar haspelde hij in Londen 54,5 kilometer in 60 minuten af en gebruikte daarvoor een officiële baanfiets. Kevin Labeeuw (31) ging een stapje verder: op de wielerpiste Defraeye-Sercu in Rumbeke reed hij zaterdag rondjes met een… cargobike. “Een fiets om ladingen mee te vervoeren, dat klopt”, stelt de Wevelgemnaar. “Maar wees gerust: een cargobike is al lang niet meer het logge ding in het verkeer. Dit soort fiets is integendeel goed te besturen, waardoor je makkelijk in drukke straten kan rijden.”

Maar er is wel een groot verschil tussen rijden op de weg en een werelduurrecord op de piste… “De voorbije twee jaar vond er telkens een Belgisch kampioenschap cargobike in Kortrijk plaats”, vertelt hij. “Een organisatie van Lieve Zusjes Stoere Broers, die inzet op ecologisch leven. Vorig jaar stond op de wijk Overleie in Kortrijk bovendien een houten wielerpiste en kregen we het idee om in juli een BK cargobike op de piste te organiseren. Dat werd een succes. Toen rees het idee om voor een werelduurrecord cargobike op de piste te gaan.”

‘t Kuipke

Na contact met Wielerbond Vlaanderen bleek echter dat het werelduurrecord niet op een van haar pistes mocht plaatsvinden. “De cargobike is niet gehomologeerd door de Internationale Wielerunie (UCI), naar ‘t Kuipke gaan was dus geen optie. Tijdens onze zoektocht zijn we uiteindelijk in Rumbeke terechtgekomen, bij de piste Defraeye-Sercu. Een openluchtpiste die zowat een kopie is van ‘t Kuipke: de Gentse piste is enkel één meter breder en uit hout gemaakt. Maar beide zijn 166,66 meter lang, na drie rondjes heb je dus 500 meter afgelegd.”

“Aanpassingsproblemen heb ik niet gehad. Ik heb vroeger namelijk gekoerst, ook op de piste. Natuurlijk is een baanfiets iets anders dan een cargobike, maar het valt heel goed mee. De voorbije winter ben ik bovendien een aantal keer gaan trainen op de piste van Roubaix. Het pistegevoel zit dus wel goed.”

“De cargobike is van de Deense fabrikant Larry vs. Larry. Het gaat om een licht aangepaste standaardversie: het verzet werd aangepast en er zitten twee carbonwielen op. Uit trainingen is gebleken dat ik per kwartier tussen de 50 en 60 rondjes moet kunnen rijden.” Kevin klokte zaterdag uiteindelijk af op 215 rondjes. Ruim boven zijn vooropgestelde 35 kilometer dus.

Gestandaardiseerd voor volgende pogingen

De specificaties wat het gewicht betreft blijken heel belangrijk: het worden de standaardnormen voor anderen die na 2 juli het werelduurrecord willen aanvallen. “Toen bekend was dat ik een werelduurrecordpoging zou ondernemen, kregen ze bij Larry vs. Larry de vraag van iemand wat dit allemaal inhield. Want die persoon wou ook een werelduurrecord met een cargobike doen. Maar dan wel met een standaardfiets en een lading van 50 kilogram. Om te vermijden dat iedereen zomaar wat zou doen en er zo een resem werelduurrecords met cargobikes zouden zijn, hebben we alles duidelijk omlijnd.”

(Axel Vandenheede)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier