West-Vlaanderen verloor 25% van zijn koersen in 10 jaar tijd

De koers trekt weg uit West-Vlaanderen. (Foto Belga) © BELGA
Olivier Neese
Olivier Neese Editieredacteur Brugsch Handelsblad Brugge - Torhout

De koers trekt weg uit West-Vlaanderen. Dat blijkt uit een onderzoek van Krant van West-Vlaanderen. Sinds 2007 is 25 procent van de wegwedstrijden verdwenen. Het aantal West-Vlaamse renners nam met 17 procent af. Daarmee doet West-Vlaanderen, de bakermat van de koers, het opmerkelijk slechter dan het Vlaamse gemiddelde. En het wordt nog erger, zeggen insiders.

In 2007 vonden 538 wegwedstrijden plaats in West-Vlaanderen. Vorig jaar waren dat er nog maar 414 (-23 procent). Op de huidige kalender van 2017, die nog amper kan veranderen, staan 406 koersen (-25 procent). Daarmee doet West-Vlaanderen het slechter dan het Vlaamse gemiddelde (-17 procent). Op alle niveaus is de daling merkbaar, behalve bij de jongste categorieën én de dames. Die worden steeds populairder, omdat ze relatief makkelijk en goedkoop te organiseren zijn.

West-Vlaanderen verloor 25% van zijn koersen in 10 jaar tijd

Ook het aantal renners neemt fors af in de provincie van wielerlegenden als Briek Schotte, Freddy Maertens en Johan Museeuw. Vorig jaar waren er 1.218 West-Vlaamse vergunningsrijders bij Wielerbond Vlaanderen, in 2007 waren dat er nog 1.461. Dat is een verschil van 17 procent. Geen enkele andere Vlaamse provincie doet slechter. Antwerpen (1.523 naar 1.467; -4%) houdt min of meer stand, Oost-Vlaanderen (1.370 naar 1.488; +8%), Vlaams-Brabant (983 naar 1.136; +16%) en Limburg (478 naar 760; +59%) stijgen zelfs.

Fictieve koers

“De koers is aan het vergrijzen”, zegt Olivier Neese, journalist bij Krant van West-Vlaanderen. “Wanneer de oudere voortrekkers stoppen of sterven, staan er zo goed als geen vervangers meer klaar.” Ook de kostprijs voor het organiseren van een wedstrijd is fors gestegen. “We hebben zelf een fictieve junioreskoers georganiseerd”, zegt Wouter Vander Stricht, chef sport van Krant van West-Vlaanderen. “Zonder gek te doen, kostte die ons 3.000 euro. Vooral het Rode Kruis en de seingevers nemen een serieuze hap uit het budget.”

De voorinschrijvingen jagen de renners weg naar de nevenbonden

Insiders verwachten dat de situatie nog zal verergeren. Omdat het aantal wegwedstrijden sneller daalt dan het aantal renners, is er een nieuw probleem: té druk bezette koersen. Om dat aan te pakken, werkt Wielerbond Vlaanderen nu met voorinschrijvingen. Die sluiten drie dagen voor de koers af. Wie nog afhaakt, moet een boete betalen. Wie de dag zelf nog wil inschrijven, moet 5 euro meer betalen. Veel renners raken misnoegd en stappen over naar de nevenbonden, weg van de officiële wielerbond. Daar zijn de regels minder streng en ligt de kostprijs lager.

Daarnaast ontsnapt de koers niet aan de maatschappelijke trend dat jongeren meer keuze hebben om hun vrije tijd in te vullen. Dat ook de gemeentes en politiezones in deze terreur- en crisistijden onder druk staan, heeft zijn impact op de koers.

Nadruk op plezier

Wielerbond Vlaanderen beseft de ernst van de situatie. “We werken volop aan een draaiboek, om de organisatoren te helpen”, zegt ceo Frank Glorieux. “Daarnaast willen we onze interne structuren vereenvoudigen. En het wielrennen moet weer laagdrempelig worden. Een jongere komt nu meteen in competitie uit. Het is beter om eerst plezier te beleven en dan pas een wedstrijdje te rijden. Daarover woedt momenteel een enorme discussie binnen de wielerbond. De ouderen willen het competitie-element behouden, de jongeren niet. Maar kijk naar BMX. Die sport legt de focus op de fun, maar we stellen vast dat heel wat van die jonge gastjes later overstappen naar de cyclocross en uiteindelijk doorgroeien tot volwaardige renners.”

West-Vlaanderen verloor 25% van zijn koersen in 10 jaar tijd

Krant van West-Vlaanderen pakt op morgen vrijdag 31 maart uit met een extra dossier van 8 pagina’s over de teloorgang van het West-Vlaamse wielrennen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier