“We willen Iman alle mogelijkheden bieden”

Broer Hakim loopt school in Kuurne en nu kiest ook zus Iman voor het regulier onderwijs, ondanks haar visuele beperking. © EDB
Redactie KW

Iman Jalti uit Kuurne is het eerste middelbaar gestart in Athena campus Pottelberg. Ze heeft een visuele beperking, maar met de nodige leerzorg zal ze kunnen les volgen in het reguliere onderwijs.

Iman Jalti (13) woont samen met haar ouders Toufik Jalti en Sheila Van Raemdonck en haar broer Hakim in Kuurne. Hakim loopt school in Kuurne, maar Iman ging al sinds haar kleutertijd naar MPI Pottelberg. Ze heeft een aangeboren visuele beperking. Als letters sterk vergroot worden, kan ze die lezen, maar dan moet ze van heel dichtbij kijken. Daarom leerde Iman al in de kleuterschool braille aan.

“Braille werkt met een combinatie van zes puntjes voor het alfabet. We leerden het met pingpongballen in een eierdoos. Telkens werden de balletjes kleiner”, legt Iman uit. Papa Toufik vindt het ongelofelijk dat Iman de stipjes op papier kan interpreteren: “Wij kennen geen braille maar kregen fiches met vertalingen van de puntjescombinaties.”

Euroscoop

Vandaag zet Iman de stap naar het reguliere middelbaar onderwijs in Athena Pottelberg. Haar schoolboeken zijn besteld in braille. Om notities te nemen, heeft Iman een Euroscoop. Dat is een soort laptop met een brede lat met knoppen om braille in te tikken en met een leesregel om braille te lezen. “Gelukkig kan ik luisteren via oortjes, zodat ik de andere kinderen hiermee niet stoor. Er moet nu enkel nog een manier gevonden worden om tekeningen en grafieken uit te leggen, maar voorlopig lukt het nog door die voldoende te vergroten”, haalt Iman aan.

“Het is niet omdat Iman een visuele beperking heeft, dat we de gemakkelijke weg moeten nemen”

Haar ouders zijn heel tevreden dat directie en leerkrachten in Athena Pottelberg bereid zijn om inspanningen te leveren en alles aan Iman uit te leggen. “Het is gelukkig niet nodig dat leerkrachten braille leren, door de technologieën die er nu zijn. We hebben begrepen dat er ook een softwareprogramma aangekocht werd om tekstjes om te zetten naar braille. In het MPI was dat er ook. Zo kon Iman haar rapport zelf lezen in braille.”

Doctor in de wiskunde

Bij Athena Pottelberg heeft een aantal leerkrachten al ervaring in het lesgeven aan leerlingen met een visuele beperking. “Twintig jaar geleden zat Piet Devos op onze school in de afdeling Latijn. Ondertussen is hij doctor in de wiskunde. Het is hem dus ook gelukt”, haalt Silvie Cagnie van het directieteam aan.

“Uiteraard zal iedereen zich wat moeten aanpassen, maar daar maken we absoluut geen probleem van. We voorzien een vast klaslokaal en het lesmateriaal wordt omgezet in braille. Enkel voor de praktijklessen zoals techniek en sport moeten we samen bekijken hoe alles haalbaar kan georganiseerd worden. Gelukkig kunnen we altijd rekenen op onze collega’s van MPI Pottelberg, met wie onze leerlingenbegeleiding in nauw contact staat.”

Leergierig

Iman is heel leergierig. Ze is blij om van het MPI te kunnen overstappen naar het reguliere onderwijs, waar ze hoopt om meer bij te leren. “Het enige waar ik tegenop zie, is dat er geen kinderen van mijn klas mee overstappen. Ook mijn juf van in het MPI, met wie ik een goed contact had, zal ik missen”, zegt ze eerlijk.

“Iedereen zal zich wat moeten aanpassen, maar daar maken we geen probleem van”

Imans ouders zien de toekomst positief. “We zien potentieel in Iman en willen dat ze alle mogelijkheden krijgt om zover mogelijk te geraken. We moeten niet de gemakkelijke weg nemen omdat ze een beperking heeft”, motiveren Sheila en Toufik.

Noten in braille

Buiten de schooluren is Iman ook heel actief. Ze begon met blokfluit en speelt nu al een jaar dwarsfluit. Muzieknoten leerde ze op improvisatie. Haar leerkracht in het conservatorium is ook bezig met pingpongballetjes om muzieknoten in braille om te zetten. Iman gaat ook al vijf jaar paardrijden in de Gaverranch in Harelbeke en ze doet ook judo bij de judoschool op Wembley in Heule, dat kan ze samen met haar broer doen.

Vroeger volgde Iman nog zwemlessen bij Sportplus. Ze had dit graag nog verder gedaan, maar er bleken onvoldoende lesgevers die mochten lesgeven aan kinderen met een beperking. “Dat kan wel in Waregem, maar dat is al weer verder.”