Waregemse buschauffeur suggereert oplossingen voor fileprobleem

Buschauffeur Filip Callens suggereert enkele oplossingen voor het fileprobleem in en rond het Waregems centrum, maar ook voor elders in Vlaanderen. (Foto DJW)
Redactie KW

Files, iedereen heeft er wel eens last van. Ook Filip Callens, buschauffeur van personenvervoerbedrijf De Reisvogel, wordt dagelijks aan scholen en bedrijven geconfronteerd met verkeersinfarcten. “Op bepaalde tijdstippen en voor bepaalde sectoren het verkeer beter spreiden is een mogelijke oplossing van fileproblemen in Waregem en elders.”

“Ik doe vervoer voor het werk, van en naar scholen en ook op maat van de klant”, schetst Filip Callens zijn job. De bedrijfsleider van De Reisvogel stelt daarvoor een gedetailleerde planning op die moet rekening houden met tijdstippen, de toegankelijke weken voor busverkeer, mogelijke omleidingen en alles wat met het verkeer van elke dag te maken heeft. “Zelf heb ik met mijn bus dagelijks af te rekenen met allerlei soorten van verkeersopstoppingen en -infarcten. Onder andere in de omgeving van scholen, waar je tijdens de spits tientallen wagens van ouders hebt die overal geparkeerd staan en ook allemaal tegelijk op weg zijn van en naar de school.”

“Laat de scholen op verschillende tijdstippen beginnen”

Met dezelfde problematiek heeft Filip Callens af te rekenen van en naar de bedrijven. En wanneer dat allemaal in of rond het stadscentrum plaatsvindt, dan weet hij vooraf al dat het aanschuiven wordt en dat de tijdstippen van de planning daardoor niet altijd gerespecteerd kunnen worden.

Spreiding

“Voor mij is dat eigenlijk dagelijkse kost. Ik ben sinds 1996 actief als buschauffeur en ik heb het verkeer alleen maar weten toenemen, met alle gevolgen van dien. Er zijn gewoon te veel wagens op dezelfde tijdstippen van de dag op de weg, waardoor er files ontstaan. Daarom heb ik enkele suggesties die het probleem kunnen aanpakken en oplossen. De basisgedachte is dat er zoveel mogelijk spreiding moet zijn in tijd. Laat de technische scholen bijvoorbeeld al om 7 uur beginnen, de andere middelbare instellingen om 8 uur en het lager en het kleuteronderwijs om 9 uur. Je zal op die manier het verkeer spreiden, waardoor ook de grootte van de files zal verminderen. Dit is natuurlijk maar een voorstel. Het is aan de politiek om daarover na te denken.”

Te voet naar school

Een ander voorstel van Filip Callens is om de ouders hun kinderen op een andere plaats te laten afzetten aan school. “De ouders van de kleuters en kinderen van het eerste en tweede leerjaar zouden bijvoorbeeld nog tot aan de schoolpoort kunnen rijden, maar kinderen van het derde tot het zesde leerjaar kunnen op een andere locatie in de omgeving van de school afgezet worden, waarna ze te voet naar de les kunnen. Dat is op de koop toe nog gezond ook en er is minder verkeer, wat dan weer veiliger is voor de fietsers. Een andere suggestie is om de stad in een aantal zones te verdelen, waarbij kantoren bijvoorbeeld vroeger of later kunnen beginnen dan nu het geval is. Ook dat zou weer voor een spreiding zorgen.”

Carpoolen

Ten slotte vindt Filip Callens dat het ook mogelijk zou moeten zijn om taxi’s in te schakelen voor schoolvervoer, waarvoor dan subsidies uitgereikt zouden kunnen worden. “Zo kan je verschillende leerlingen tegelijk van en naar school brengen, wat weer voor minder wagens op de weg zou zorgen. Ook het carpoolsysteem zou specifiek op leerlingenvervoer gericht kunnen worden. Zelf ondervind ik elke dag hoe moeilijk het geworden is om overal op tijd aan te kunnen komen of weg te kunnen rijden. Met de toename van het verkeer is dat al lang geen sinecure meer.” (DJW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier