Waregemse alcoholijs-uitvinders zijn ‘Student-ondernemer van het jaar’

Jorgo Struyve (links) en Nicolas Destoop, zaakvoeders van de firma Boogoo, zijn verkozen tot Student-ondernemer van het Jaar met hun alcoholijsjes. © KVO
Redactie KW

Jorgo Struyve en Nicolas Destoop, zaakvoeders van de firma Boogoo, werden door UNIZO verkozen tot student-ondernemer van het jaar. Ze wisten de jury te overtuigen met de lancering van hun creatieve innovatie op de Belgische markt: ‘alcohol infused ice cream’, of kwaliteitsvol room- en sorbetijs, verrijkt met 5% alcohol.

Waregemnaar Jorgo Struyve (22) en uitgeweken Waregemnaar Nicholas Destoop (23) uit Wontergem mogen zich dus ‘Student-ondernemer van het jaar’ noemen. Hun alcoholijsjes van Boogoo worden een nieuwe smaaksensatie, maar tegelijk met oog voor moderatie genoemd. De ijsproducten worden deels gezoet met Stevia, waardoor ze 50% minder suiker bevatten dan traditonele roomijsproducten. De potjes worden momenteel verkocht in een aantal winkelpunten, in zomercafé’s en op festivals. De jury was ook onder de indruk van het sterke businessplan van het ondernemersduo. Met de verkiezing van de student-ondernemer wil UNIZO-Onderwijs & Ondernemen een podiumplaats bieden aan inspirerende studenten die ondernemen een hippe aanblik geven, die de brug slaan tussen onderwijs en ondernemen en die andere studenten over de streep kunnen trekken om het er ook op te wagen. Het student-ondernemersduo ontving deze ochtend de UNIZO-award, plus een cheque van 500 euro uit handen van Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. Dat gebeurde in de serres van ID’Flor in Lochristi, waar Jorgo en Nicolas afgelopen weekend hun producten verkochten tijdens het lifestyle-event Pit’ch.

“Het student-ondernemerschap zit in de lift en surft duidelijk mee op de golven van het optimistische economische klimaat, plus het verbeterde imago van ondernemerschap. Een eigen bedrijf(je) starten is hip, ook bij jongeren”, stelt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO vast. Zelf bouwt UNIZO overigens al jaren aan een sterker en beter imago van ondernemerschap als carrièrepad, in scholen, via haar werking ‘Onderwijs & Ondernemen’. Zo organiseert O&O heel wat trajecten om leerlingen en jongeren te laten proeven van de échte werkvloer en van de diverse aspecten die bij het runnen van een zaak komen kijken.

Gunstig statuut

“Maar ook op het politieke terrein timmert UNIZO al jaren aan de weg”, aldus nog Danny Van Assche, “Zo stond UNIZO dankzij stevig lobbywerk mee aan de wieg van het nieuwe, gunstige statuut voor student-ondernemers. Dankzij het nieuwe sociaal statuut voor student-ondernemers, dat op 1 januari vorig jaar van kracht werd, kunnen jongeren die hun studies combineren met ondernemen nog steeds fiscaal ten laste blijven van hun ouders. Jongeren die hun inkomsten beperken tot 6.505,33 euro moeten bovendien geen bijdragen betalen. De student-ondernemer die deze grens overschrijdt en toch bijdragen betaalt bouwt meteen sociale rechten op als ondernemer.”

Aantal student-ondernemers in de lift

Tijdens het vierde kwartaal van 2017 telde ons land 5.008 jobstudenten, blijkt uit cijfers van het RSVZ. Ter vergelijking: in het derde kwartaal van datzelfde jaar waarden dat er nog 4.495. Opvallend: Net als bij de ‘afgestudeerde’ starters (UNIZO-Startersatlas), zien we ook hier een aanzienlijk groter aantal mannelijke ondernemers. (2.947 mannelijke student-ondernemers, tegenover 2.061 vrouwen).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier