Voortbestaan van de MUG-helikopter is bedreigd

© a-SR
Redactie KW

Vanaf vanavond krijgt Vlaanderen in het VTM-programma ‘Helden van Hier: In de Lucht’ een inkijk in het werk van de artsen, verplegers en piloten van de MUG-helikopter van West-Vlaanderen.

Geografisch gezien zijn er vier MUG-helikopters nodig voor een perfecte dienstverlening over heel België. Er is er echter maar één. Zijn basis is gelegen op de spoedgevallendienst van het AZ Sint-Jan in Brugge. Het MUG-team bestaat uit een arts, een verpleger en een piloot. Binnen de vijftien minuten kan de helikopter de hulpverleners naar elke locatie in West-Vlaanderen en een deel van Oost-Vlaanderen en Zeeland brengen. De MUG-heli is sneller ter plaatse dan de MUG-auto wanneer de interventie verder dan tien kilometer in vogelvlucht verwijderd is van het ziekenhuis. Het hulpcentrum beslist wie er snelst ter plekke geraakt. Maar ook als de lokale MUG-auto reeds op een andere interventie is, schiet de helikopter in actie. De MUG-helikopter redt al sinds 35 jaar levens. Hij komt gemiddeld 600 keer per jaar tussen bij levensbedreigende aandoeningen ten gevolge van ziekte of ongevallen. Elke jaar worden er 40 extra mensenlevens gered, die door een gewone MUG-auto niet gered hadden kunnen worden.

De argumentatie dat die enkele minuten tijdswinst met de helikopter onbelangrijk zouden zijn, houdt geen steek

Het jaarlijks budget voor de uitbating van de MUG-heli bedraagt ruim 600.000 euro, wat veel meer is dan voor een MUG-auto. Omdat de patiënt niet kiest welke middel wordt ingezet, wordt de meerkost van de interventie met de helikopter niet op hem verhaald. De inzet van de helikopter wordt steeds aan het officiële 100-tarief gefactureerd. De werkelijke kosten moeten dus op een andere manier gedekt worden. De MUG-helikopter krijgt, in tegenstelling tot de MUG-auto’s, echter geen federale overheidssubsidie. De vzw Instituut voor Medische Dringende Hulpverlening, die de helikopter uitbaat, is afhankelijk van kleine en grote sponsors om het budget rond te krijgen. Die vzw krijgt het echter steeds moeilijker om de kosten te betalen. Daarbij komt dat de helikopter oud is en steeds meer kost in onderhoud. De financiële situatie wordt stilaan onhoudbaar.

“Niemand begrijpt waarom de federale overheid ons geen steun gunt”, aldus dokter Nicolas Müller, coördinator van de MUG-helikopter. “De argumentatie dat die enkele minuten tijdswinst met de helikopter onbelangrijk zouden zijn, houdt geen steek. Als snelheid van ondergeschikt belang is, waarom rijden ziekenwagens en MUG-auto’s dan met zwaailicht en sirene? Bovendien duwt de Europese regelgeving ons naar een nieuwe helikopter, terwijl de huidige zeker nog voldoet.” Voor dit jaar is het budget al rond, voor volgend jaar bijna. “Maar het is hét moment, voor zij die wensen, om een duit in het zakje te doen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier