Vluchtelingen langs de E40 zorgen voor gevaarlijke toestanden

Controle op mensensmokkel langs de E40. © BELGA
Tom Vandenabeele

De vluchtelingencrisis is al lang geen probleem meer van enkel de mediterrane kusten van Europa. De schrijnende beelden van de toestanden in het vluchtelingenkamp bij Calais, van mensen die vrachtwagens bestormen in de hoop zo in Groot-Brittannië te geraken, zijn gemaakt op enkele tientallen kilometers van de grens met West-Vlaanderen.

Het is duidelijk dat het vluchtelingenprobleem een probleem voor heel Europa is geworden. Ook onze eigen Noordzeestranden en het hinterland krijgen er in toenemende mate mee te maken. Quasi wekelijks zien we op het stukje E40 tussen Jabbeke en Adinkerke groepjes mensen op de pechstrook stappen. Mannen, vrouwen, soms zelfs met een kindje op de arm. Ze hebben één doel: Groot-Brittannië. Daar kunnen ze relatief gemakkelijk leven omdat men er niet verplicht is om identiteitspapieren op zak te hebben. Ze betalen mensensmokkelaars veel geld om hen zo ver mogelijk op weg naar het Beloofde Land te helpen.

Zullen al die lokale maatregelen voldoende zijn om de gevaarlijke en schrijnende toestanden langs de E40 richting Adinkerke een halt toe te roepen

Dat dat leidt tot bijzonder gevaarlijke toestanden werd in juni en juli aan de Westkust en in de Westhoek nog maar eens duidelijk. Eind juli sloeg een BMW op de vlucht voor de politie. Het kwam tot een achtervolging waarbij snelheden van meer dan 200 kilometer per uur werden gehaald. Uiteindelijk crashte de auto tegen een vangrail. Drie inzittenden zetten het op een lopen, een vierde gaf zich over aan de politie. De man uit Irak werd aangehouden voor mensensmokkel. Een maand eerder al had de bestuurder van een Citroën Berlingo bij een achtervolging aan waanzinnige snelheid tot drie keer toe een politiewagen geramd. De auto kon uiteindelijk tot stilstand worden gebracht. En toen de politieagenten de portieren van de zwaar geladen Berlingo openden, zagen ze dat er maar liefst veertien (sic) mensen in het wagentje zaten gepropt. Bij het openen van de achterdeur vielen verscheidene mensen uit de auto…

Geen voorzieningen

Mensensmokkelaars zijn dus ook aan de Westkust en in de noordelijke Westhoek heel actief. Op de E40-parkings in het binnenland is er veel meer controle en de parking van Westkerke werd precies omwille van het vluchtelingenprobleem gesloten. Daarom parkeren veel vrachtwagens nu in de buurt van de afritten van Nieuwpoort, Oostduinkerke, Veurne of Adinkerke.

Dat is sowieso problematisch want die plekken hebben geen voorzieningen voor de vrachtwagenchauffeurs. Maar ook het vluchtelingenprobleem is mee verschoven. Nu hopen ze daar in een vrachtwagen richting Groot-Brittannië te kunnen kruipen.

In Het Wekelijks Nieuws Kust van vrijdag 7 augustus luidde de korpschef van de politiezone Westkust Nicholas Paelinck nog de alarmbel. Hij vreest dat het de komende winter wel eens bijzonder erg zou kunnen worden, dat er ook hier vluchtelingenkampen komen en er leegstaande villa’s zullen worden gekraakt.

De korpschef vreest dat er deze winter vluchtelingenkampen zullen opgetrokken worden en leegstaande villa’s zullen worden gekraakt

De burgemeesters van Nieuwpoort, Koksijde en De Panne schreven al een brief naar de hogere overheid om de problematiek aan te kaarten. Ze vragen o.a. om meer parkeermogelijkheden voor vrachtwagens. De parking van Westkerke zou mogelijk binnen een achttal maanden weer worden geopend na het installeren van een beveiligingssysteem.

Intussen wil minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon dat het bestaande camerasysteem in de Nieuwpoortse jachthaven opnieuw wordt geactiveerd. De minister vreest dat mensensmokkelaars vanuit Nieuwpoort zouden kunnen proberen om met plezierbootjes het Kanaal over te varen. Geruchten die al maanden de ronde doen, trouwens. Waarom wordt er nu pas gedacht aan het camerasysteem?

En als er aan de Westkust en in het Veurnse effectief meer parkeermogelijkheden voor vrachtwagens komen, dan zullen die toch sowieso ook heel goed beveiligd moeten zijn. Maar eigenlijk is het de vraag of al die lokale maatregelen voldoende zullen zijn om de gevaarlijke en schrijnende toestanden een halt toe te roepen. Eens te meer gaat dit om een problematiek die bij voorkeur toch op het hoogst mogelijke politieke niveau wordt aangepakt: het Europese. In se gaat het immers toch om een Europees probleem. Want zo lang de lidstaten blijven kiezen voor een verschillende aanpak van het vluchtelingenprobleem zal men aan de binnengrenzen van Europa telkens opnieuw worden geconfronteerd met mensonterende en schrijnende situaties.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier