Villa Gratia Quies in de Rogierlaan in Oostende staat te verkommeren

Villa Grata Quies. © JRO
Redactie KW

Voor de Villa Gratia Quies op de hoek van de Euphrosina Beernaertstraat en de Rogierlaan leverde het stadsbestuur in 2015 een sloopvergunning af. “Onbegrijpelijk”, volgens Groen-gemeenteraadslid Natacha Waldmann. De sloopvergunning voor het bekende gebouw verliep in oktober. “Volgens ons gebeurt de verloedering van de vele leegstaande gebouwen in Oostende met opzet”, klinkt het.

“Dat zo’n gebouw in onze stad gesloopt mag worden toont aan dat het erfgoedbeleid van deze coalitie faalt”, vertelt Natacha Waldmann. “Wij willen een duidelijke stellingname van het stadsbestuur. Wil men het karakter van de stad behouden of wil men onze geschiedenis uitwissen? Dit gebouw is voor ons een symbooldossier. Op 29 oktober 2017 verliep de sloopvergunning. Dat betekent dat de eigenaar in alle geval een nieuwe stedenbouwkundige vergunning moet aanvragen en dat dit pand in principe nog kan worden gered. Daarvoor moet het stadsbestuur nu actie ondernemen en een duidelijk signaal geven aan de eigenaar en aan de Oostendenaar.”

Grootste wachtkamer

Dokter Herman Ponette had zijn eerste praktijk in Villa Gratia Quies en woonde er ook. Veel Oostendenaren hebben het gebouw dus aan de binnenkant kunnen bewonderen. Volgens dokter Ponette heeft het gebouw zijn beste tijd gehad. “Ik heb er mijn job als dokter tijdens de eerste tien jaar van mijn carrière uitgeoefend”, vertelt Herman. “Ik huurde het pand, en ik weet nog goed dat de eigenares van toen een dame uit Oostende was. Ondertussen is zij al lang overleden. De Rogierlaan was op dat moment een bekende straat voor geneesheren. Voor mij was er een tandarts gevestigd. Dat zie je ook nog op een steen op de voorgevel naast de voordeur. Daar staat, in een steen, de naam van de tandarts van toen gegraveerd. Ik weet nog goed dat de koetsiers die toeristen rondgidsen in Oostende, stopten voor mijn huis.”

“Oostende is meer dan die lelijke hoge betonnen mastodonten”

“Ik had daar de grootste wachtkamer van Oostende. Het huis is ingericht in art-decostijl maar eigenlijk is het een peperkoeken huis aan de buitenkant, maar volledig vervallen aan de binnenkant. Het blijft jammer dat ze een huis als dit willen slopen maar voor mij persoonlijk zijn andere huizen het meer waard om een sloping tegen te gaan. Nu, ik heb er mooie momenten meegemaakt hoor. Je eerste stappen in je carrière blijven je altijd bij. Maar om het gebouw te beschermen, neen. Het zou mij niet zo veel doen mocht het toch afgebroken worden. Ik heb ook al een tijd geen band meer met het gebouw. Ik ben ondertussen al een groot aantal jaren verder in mijn carrière.”

Ramen open

“Op vandaag worden in Oostende veel te veel beeldbepalende gebouwen gesloopt of in die mate verwaarloosd dat ze op instorten staan”, vertelt Natacha Waldmann. “Denk maar aan het geboortehuis van schrijfster Lia Timmermans in de Jozef II-straat, Hotel La Paloma in de IJzerstraat, diverse woningen in de Alfons Pieterslaan, de Kaaistraat… Ondertussen zijn we de tel kwijt geraakt van alle gebouwen die we al verloren hebben in onze stad. Volgens ons gebeurt de verloedering van de vele leegstaande gebouwen in Oostende met opzet. We zien bij veel van die gebouwen de ramen open staan. Open ramen zorgen immers voor verval. Dat bespoedigt dan weer de afbraak. Dat gebeurt voornamelijk bij gebouwen die ze willen slopen maar waarvan het eigenlijk niet mag. Er wordt zo danig lang geprocedeerd dat het gebouw volledig verkrot. Dan kan men uiteraard niet meer anders dan slopen. Dat is een beproefde methodiek. Wij willen graag dat de stad pro-actief optreedt. We vragen aan de stad om nog striktere maatregelen te nemen tegen die bewuste verkrotting en verloedering maar ook om de eigen regelgeving een stukje aan te passen en te versoepelen. Men kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat een woonhuis een andere functie krijgt.”

Glas

Eddy Balliere (72) en Nadia Vanoverbeke wonen in de buurt van Villa Gratia Quies. Ze wonen beiden al hun hele leven in Oostende en kennen Villa Gratia Quies goed. “Ik passeer hier bijna elke dag”, vertelt Eddy. “Het pand moet nu al zo’n vier jaar leeg staan. Het is zonde om dergelijke huizen verwaarloosd te zien worden. Het doet zelfs een beetje pijn aan mijn hart. Overal poten ze hoge appartementsgebouwen neer. Oostende is meer dan die lelijke hoge betonnen mastodonten. Huizen als Villa Gratia Quies moeten in ere hersteld worden.”

Nadia Vanoverbeke en Eddy Balliere.
Nadia Vanoverbeke en Eddy Balliere.© JRO

“Ik volg Eddy daar in”, zegt Nadia. “Oostende kent nog veel mooie huizen maar keer op keer zien we ze verdwijnen voor hoge appartementsgebouwen. Hoe het er aan de binnenkant van het huis uitziet weet ik niet, maar de buitenkant zegt genoeg. Mocht ik het geld hebben dan koop ik het en herstel ik het in zijn eer. Dergelijke huizen dragen bij aan het straatbeeld. Dat hoort gewoon bij onze stad. Jammer dat ze zo’n gebouwen tegen de vlakte willen. Volgens mij zit er enorm veel potentieel in dat huis. Kijk naar die ramen… Dat glas alleen al geeft het huis iets speciaals. Wij zijn uiteraard maar een kleine garnaal in die grote zee. Wat wij er van vinden zal niets uitmaken. Als het gebouw tegen de vlakte moet dan zal dat waarschijnlijk ook gebeuren. Jammer…”

Commissie

Burgemeester Johan Vande Lanotte reageert op de commotie rond het gebouw. “Dit is een herhaling van het bekende standpunt van Groen”, zegt hij. “Ze blijven ontkennen dat Oostende een van de weinige, zo niet de enige, stad is die naast de lijst van beschermde gebouwen ook een lijst heeft van gebouwen die ofwel niet kunnen worden afgebroken ofwel onder strikte voorwaarden kunnen worden afgebroken. Elk dossier waarvoor een vergunning tot slopen wordt afgeleverd passeert een speciale erfgoed commissie. Het zijn specialisten die daar over oordelen. Die mensen bekijken elke dossier dan ook met uiterst veel aandacht.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier