Totaal vernieuwd Fietsnetwerk 2.0 van Westtoer gaat open op 28 maart

Vlnr. Evy Van Schoorisse (Brugse Ommeland), Stefaan Gheysen (directeur Westtoer), Valérie Heyman (Westhoek), Katrien Six (Leiestreek) en Geert Hoorens (De Kust). © Lode De Clercq
Jos Remaut

2016 wordt in West-Vlaanderen absoluut het jaar van de fiets. Het recreatief fietsnetwerk van Westtoer, dat ongeveer tien jaar oud is, wordt flink uitgebreid en helemaal vernieuwd. En dat gaat om véél meer dan alleen maar nieuwe bordjes. Op paasmaandag 28 maart wordt het nieuwe netwerk met de grote trom in gebruik genomen.

Het vernieuwde netwerk 2.0 zal vooreerst een stuk groter zijn dan de huidige versie : er komt 270 kilometer bij, waardoor het in totaal 2.853 kilometer fietsplezier zal bieden. Maar er worden vooral veel nieuwe verbindingen gemaakt, want er komen maar liefst 390 knooppunten bij.

Ook de ‘oude’ bewegwijzering wordt volledig vernieuwd, alle oude borden verdwijnen. De in totaal 20.000 nieuwe knooppunt- en verwijsborden hebben een iets donkerder groene opdruk, en er staan grotere pijlen op. Kwestie van voldoende duidelijk te zijn van op grotere afstand. Alle 2.900 nieuwe palen zullen daarenboven voorzien zijn van een QR-code, die linkt naar een mobiele website met nuttige info over fietsherstellers, cafés of hoevewinkels in de buurt.

Elektrisch fietsen

Het nieuwe netwerk richt zich ook op het elektrisch fietsen, een fenomeen dat in volle opmars is. Daardoor gaat men soms langere tochten maken, en rijdt men wel graag eens langs een groter stuk recht parcours. Een heel aantal zulke verbindingen worden nu toegevoegd. Het nieuwe netwerk zal ook beter aansluiten op de buurregio’s : er komen enkele nieuwe verbindingen met Oost-Vlaanderen en Zeeland, maar er is vooral ook de aansluiting met het nieuwe Waalse netwerk WAPI, via maar liefst 12 overgangen. En er zijn ook al de nodige knooppunten voorzien voor de aansluiting met het eerste fietsnetwerk dat in de maak is in Noord-Frankrijk, in de zone Armentières-Steenvoorde-Cassel.

Nieuw, nieuw, nieuw

Maar in de eerste plaats blijft het fietsnetwerk natuurlijk inzetten op de beleving van de omgeving, de natuur, de couleur locale van de streek waar men doorfietst. Vandaar heel wat nieuwe autovrije trajecten, nieuwe fietsbruggen en -tunnels, nieuwe jaagpaden langs waterwegen en nieuwe stukken oude spoorlijn, zoals bijvoorbeeld de Stroroute tussen Roeselare en Zonnebeke. Ook natuurgebieden, provinciedomeinen, WO I-sites en andere bezienswaardigheden zullen in het nieuwe netwerk beter ontsloten zijn.

De lancering van het Fietsnetwerk 2.0 vindt plaats op Paasmaandag 28 maart. Een peloton wielertoeristen zal met een rit Roeselare-Torhout-Nieuwpoort-Diksmuide-Roeselare het vernieuwde netwerk officieel infietsen, en voor het brede publiek zullen er vanuit elk van de vier steden fietstochten zijn op ieders maat. Ook de diverse toeristische regio’s zullen in de daarop volgende maanden allerhande evenementen op het getouw zetten op en rond dat nieuwe fietsnetwerk.

Nieuwe kaarten

De ombouw van het fietsnetwerk is een gigantische operatie, die al een paar maanden bezig is. Daardoor is op vele plaatsen het bestaande netwerk niet meer bruikbaar, want er zijn ook trajecten die verdwijnen. Ook de bestaande kaarten worden zo goed als onbruikbaar. De nieuwe kaarten zullen 8 euro kosten, maar je hebt voortaan maar één kaart meer nodig per regio (Brugse Ommeland, De Kust, Leiestreek en Westhoek).

Aftellen dus tot 28 maart, de dag waarop fietsen in West-Vlaanderen helemaal anders wordt. De vordering van de werkzaamheden kan je overigens volgen op www.westtoer.be/nieuwfietsnetwerk, waar je ook een kaartje vindt van de gemeenten die momenteel in ombouw zijn.

Het Stiltepad in Kaaskerke is een van de vele nieuwe autovrije trajecten in het vernieuwde fietsnetwerk.
Het Stiltepad in Kaaskerke is een van de vele nieuwe autovrije trajecten in het vernieuwde fietsnetwerk.© Westtoer

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier