Toerisme Oostende legt klemtoon op Ensor en het maritieme

Voorzitter van Toerisme Oostende Bart Boelens, directeur Peter Craeymeersch, schepen van Toerisme Johan Vande Lanotte en Stefaan Gheysen van Westtoer (v.l.n.r.) stelden het strategisch beleidsplan 2015-2020 van Toerisme Oostende voor. (Foto HH)
Redactie KW

Het nieuwe strategische beleidsplan van Toerisme Oostende legt het accent op het maritieme en op James Ensor.

Toerisme Oostende liet een strategisch beleidsplan voor de periode 2015-2020 opstellen door Westtoer en IDEA Consult. “Hoofddoelstelling is de aantrekkingskracht van Oostende te verhogen, vooral door in te zetten op seizoensverbreding van november tot april”, zegt schepen van Toerisme Johan Vande Lanotte. “We willen de toeristen een aangenaam en kwaliteitsvol verblijf bieden en zo meer omzet en meer jobs voor Oostende realiseren.”

Ensorhuis

Stad en zee blijft de kern van de positionering van Oostende. Kernelementen daarvan zijn zee, cultuur, evenementen, shopping, horeca en groen. “Extra accenten zijn het maritieme en James Ensor. Ensor is de bekendste naam die met Oostende wordt geassocieerd. Bovendien staat hij ook symbool voor onze tegendraadsheid. We schuiven hem internationaal naar voren met de ‘meesters van de zee’ Spilliaert, Permeke en Delvaux”, aldus Toerismedirecteur Peter Craeymeersch.

“Mu.Zee zal in 2016 een veel ruimere zaal uitbouwen om voornamelijk werken van Ensor tentoon te stellen”, vertelt Vande Lanotte. “We willen ook een bezoekershuis uitbouwen vlakbij het Ensorhuis. Daarvoor dienen we in het najaar een subsidiedossier in bij Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts. Reproducties van Ensor moeten ook in de stad aanwezig zijn. Dat zal nog meer kunnen vanaf 2019, als de rechten vrijkomen. We werken ook nog aan een extra aantrekkingspunt rond Ensor, maar dat is nog niet rond.”

Restaurantaanbod

Verder wil Oostende straten en pleinen beter onderhouden en opwaarderen en de strand en zeebeleving verhogen, onder meer met betere voorzieningen op dijk en strand. Tegen september komt er een beleidsplan voor de verbetering van het shoppingapparaat. “We zetten ook voluit in op de verbetering van de rendabiliteit en de kwaliteit van het logiesaanbod. We willen ook het restaurantaanbod verbeteren via een begeleidingscommissie en het toekennen van een kwaliteitslabel. Ook al hebben we goede restaurants, momenteel komen toeristen niet echt naar Oostende om goed te eten. We hebben niet echt een speciaal concept, iets wat er uit springt. Daar willen we verandering in brengen”, aldus Vande Lanotte.

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier