Toekomst van mugheli nog steeds onduidelijk

De mugheli tijdens een interventie. © JTV
Redactie KW

Mughelipiloot Alain Desmaele hield op uitnodiging van Vl@s afdeling Veurne een lezing over het reilen en zeilen van de mugheli.

Nu in sommige media onheilspellende berichten opduiken over het voortbestaan van deze vliegende hulpverlening, was wat tekst en uitleg meer dan op zijn plaats. Met tot 800 uitrukken per jaar is deze dienst in West- en Oost-Vlaanderen en ook in Zeeuws-Vlaanderen een vaak geziene verschijning op plaatsen die soms moeilijk toegankelijk zijn voor de mobiele collega’s. Piloot Alain Desmaele vloog in zijn militaire loopbaan met een viertal types van helikopters.

Toen hij 51 jaar was, zei hij de luchtmacht vaarwel en trad hij in dienst als mughelipiloot. Hij maakte deel uit van een ploeg van zes piloten, waarvan de meeste een militaire loopbaan achter de rug hebben.

Totale kostprijs van bijna 600.000 euro per jaar

De dienst krijgt geen financiële steun van de staat en moet dus leefbaar gehouden worden door sponsoring. De afgelopen vijftien jaar werden vijf hoofdsponsors bereid gevonden om zich achter dit levensreddend project te scharen. Het totale kostenplaatje om de heli één jaar in de lucht te houden, komt neer op bijna 600.000 euro. De gadgets zijn goed voor 50.000 euro.

Het bestuur van VL@S Veurne met piloot Alain Desmaele (vooraan tweede van links).
Het bestuur van VL@S Veurne met piloot Alain Desmaele (vooraan tweede van links).© JTV

Op jaarbasis kost de leasing van het toestel 300.000 euro. De verzekering en de administratie hebben een aanzienlijk kostenplaatje van 150.000 euro. De lonen van de medewerkers worden geraamd op 50.000 euro. Andere inkomsten worden gehaald uit de secundaire en primaire luchttransporten, waarvan de primaire in 2015 128.000 euro opbrachten.

(JTV)

Voortbestaan mugheli ter discussie

Of de mugheli in Brugge nog een lang leven beschoren is, zal onder meer afhangen van de broodnodige sponsors, de bijdragen die de steden, gemeenten en provincies willen betalen voor deze speciale medische dienstverlening, maar ook van de uitslag van het onderzoek dat minister van Volksgezondheid Maggie De Block aan het uitvoeren is om de noodzaak van dergelijke ‘vliegende’ mugdiensten te kennen. De provincies willen graag de mugdienst behouden, maar willen de rekening doorschuiven naar het federaal niveau. Afwachten dus of de vertrouwde heli, die gestationeerd is in het AZ Sint-Jan in Brugge, als enige in Vlaanderen de wieken draaiende kan houden.

De mugheli kent in de sector nochtans heel wat voorstanders. In Nederland vliegen vier traumaheli’s rond die door de overheid worden gesubsidieerd. In Duitsland dekken trauma-heli’s elke 50 vierkante kilometer. De mugdienst van Brugge redt met deze ene heli tot 40 mensenlevens per jaar. Ook bewijzen Nederlandse studies dat de vier heli’s in Nederland op honderd interventies 2,7 tot 5,4 mensenlevens redden.

Het kabinet van de minister van Volksgezondheid beloofde een beslissing na de paasvakantie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier