Tafelschuimers ontmaskerd dankzij BIN-netwerk van Brugse horeca

Redactie KW

Ze vertrokken zonder te betalen uit restaurant L’Estaminet, maar werden herkend door de hotelier van het hotel waar ze sliepen.

Het Buurt Informatie Netwerk dat speciaal voor horecazaken in Brugge werd opgericht, leverde afgelopen weekend een eerste resultaat op. Dankzij het netwerk kon namelijk een groep Griekse tafelschuimers opgepakt worden. Zij aten en dronken voor meer dan 200 euro in L’Estaminet in het Park in Brugge, maar betaalden hun rekening niet.

De groep vroeg zaterdagavond rond 19 uur de rekening in het restaurant. Ze legden het geld – iets meer dan 200 euro – op tafel en vertrokken. Maar in het tumult griste één van de laatsten van de groep het geld gewoon terug mee. De obers merkten dat pas iets later en de vogels waren al gaan vliegen.

Maar voor zaakvoerder Ward Devriese was dat hét moment om het BIN-netwerk dat sinds februari vorig jaar bestaat te testen. Hij nam een screenshot van de camerabeelden en stuurde die, samen met een korte beschrijving van de feiten, naar de dispatching van de Brugse politie. “Zij verstuurden daarop een sms met een waarschuwing naar alle Brugse horeca-uitbaters“, vertelt Ward. “Niet veel later volgde een mail met de foto van de groep.”

Het was uiteindelijk een hotelier van het Ibis-hotel die de groep herkende en de politie verwittigde toen ze terug bij hun hotel kwamen. De agenten bemiddelden en overtuigden de Grieken om hun openstaande rekening alsnog te vereffenen. “De politie is me dat geld dezelfde nacht zelfs nog komen brengen”, zegt Ward. “Ze hebben hier echt hun tijd voor genomen en verdienen wat mij betreft een dikke pluim.”

Als bestuurslid van de horecafederatie hielp Ward mee aan de kar van het BIN-netwerk trekken. Hij is dan ook heel tevreden dat dat al iets opleverde. En daarin is hij niet alleen, want ook Piet De Ville, de horecacoach van de stad Brugge, is content. “Dit is een schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten gebeuren“, zegt hij. “Er zijn eigenlijk twee BIN’s, eentje voor de hotels en eentje voor de cafés. Maar in dit geval werden ze allebei ingeschakeld. En dan is het leuk om te zien dat een alerte hotelier een collega uit de nood kan helpen.”

(TL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier