‘t Groot Gedelf weer in actie nu hoge brug in Moerkerke wordt bevestigd

Guy Plasschaert en Michael Jansen: "Ook Damse Vaart moet weer in ere hersteld worden en één geheel vormen." © PDV
Redactie KW

De bevestiging van de Vlaamse overheid om de brug boven het Leopold- en Schipdonkkanaal in Moerkerke, ter hoogte van restaurant Pick Wick, drieënhalve meter te verhogen leidt ertoe dat vzw ‘t Groot Gedelf opnieuw in actie schiet. “Dit is voor ons het teken dat de Vlaamse Overheid toch rekening houdt met de doortocht van grote containerschepen en dus het bevaarbaar maken én verbreden van het Schipdonkkanaal”, stellen Michael Jansen en Guy Plasschaert van actiecomité ‘t Groot Gedelf.

“Het beter ontsluiten van de haven van Zeebrugge door het Schipdonkkanaal bevaarbaar te maken voor containerschepen; het is een idee dat al jarenlang voor verhitte discussies en veel onzekerheid zorgt. Voor de ene is het een uitstekend idee met alleen maar pluspunten voor de mobiliteit en economie in de regio, voor de ander is het een project met alleen maar nadelige gevolgen voor de natuurbeleving, het toerisme én de waterhuishouding in de streek.

“Hiermee kunnen miljoenen aan belastinggeld uitgespaard worden”

De mensen van de vzw ‘t Groot Gedelf behoren tot het tweede kamp, zoveel is duidelijk. “Het Leopold- en Schipdonkkanaal, de ‘Stinker en de Blinker’ in de volksmond, zijn specifiek ontworpen als afwateringskanalen. En ze kwijten zich uitstekend van hun taak, dat werd recent nog maar eens bewezen bij de zware regenval. In zo’n kanaal containerschepen laten varen is gewoonweg onzinnig”, stelt Guy Plasschaert het scherp. “Onze argumenten tegen het bevaarbaar maken zijn bekend: gevaar op verzilting van de vruchtbare poldergrond, het ontbreken van een maatschappelijk draagvlak omwille van de honderden onteigeningen, bedreiging van het polderlandschap door 24 nieuwe, 7 meter hoge bruggen, de ‘groene long’ met naar schatting 40.000 populieren die zouden gekapt worden en het feit dat de kosten niet te verantwoorden zijn. Bovendien is de haven van Zeebrugge door de Estuaire vaart, door de A11, door de N49 die een autosnelweg wordt, door de aanpassingen aan de ringvaart in Brugge en door het derde en straks vierde spoor intussen al goed ontsloten.”

Toch nog ongerust

De strijd van ‘t Groot Gedelf tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal is al een strijd van vele jaren en het leek ernaar uit te zien dat hun strijd gestreden is. Diverse invloedrijke politici verklaarden dat er geen maatschappelijke draagvlak meer voor bestaat en dat het project in de diepvries zit. Toch ziet ‘t Groot Gedelf opnieuw reden tot ongerustheid. “We schreven een brief naar de ter zake bevoegde ministers Ben Weyts (N-VA) en Joke Schauvliege (CD&V), waarin we vroegen om de brug over de kanalen bij de tot autosnelweg om te vormen N49 in Moerkerke niet hoger te maken dan het huidige niveau en daarbij aansluitend ook de reservatiezones (zones langs de oevers waarbij mensen kunnen onteigend worden in het kader van de verbreding, red.) te schrappen”, zegt Guy Plasschaert. “Daarbij brachten we ook heel wat argumenten naar voren, zoals het feit dat de Seine-Scheldeverbinding – waarop het Schipdonkkanaal in dat idee dan zou moeten aansluiten om containertrafiek met Frankrijk mogelijk te maken – er hoogstwaarschijnlijk nooit zal komen voor drielagig containervervoer.”

“Sommige mensen leven hier al 40 jaar in het ongewisse, dat is onmenselijk”

“De antwoordbrief, die we ontvingen op 8 mei, was echter teleurstellend. Op onze argumenten werd niet ingegaan en er werd bevestigd dat de verhoging van de brug behouden blijft om een eventueel toekomstig bevaarbaar maken van het kanaal niet te belemmeren. En om deze reden kunnen dan ook de reservatiezones niet geschrapt worden.” Michael Jansen, voorzitter van ‘t Groot Gedelf, vult aan: “Door die reservatiestroken zijn er mensen die al veertig jaar in het ongewisse blijven. De mogelijke verbreding hangt hen boven het hoofd als een zwaard van Damocles. Het is niet menselijk om hele gezinnen zolang in onzekerheid te laten leven. Als er dan toch geen concrete plannen zijn om effectief werk te maken van die verbreding dan stellen wij klaar en duidelijk: schrap toch eindelijk die reservatiezones! Zonder die reservatiezones is het niet meer nodig om de bruggen op de N49 te verhogen en zo kan miljoenen aan belastinggeld uitgespaard worden. De hele regio zou zich dan kunnen profileren als een parel van natuurbeleving en zachte recreatie.”

Siphons in ere herstellen

“In dat verband stellen wij trouwens ook voor om eindelijk de oorlogsschade die in 1940 werd toegebracht aan de Damse Vaart, ter hoogte van de Siphons,te herstellen. Dat lelijke litteken moet eindelijk uitgegomd worden en wel door middel van een aquaduct dat de Damse Vaart opnieuw tot één geheel maakt, van Brugge tot Sluis. Buiten het broedseizoen zou er met niet gemotoriseerde bootjes of pedalo’s op kunnen gevaren worden. Of waarom geen roeiwedstrijdjes tussen de verschillende steden of misschien wel een heuse België-Nederland… Het toerisme kan een ongekende boost krijgen en ook voor de mobiliteit zijn er voordelen want auto- en fietsbaan zouden terug rechtdoor langs de Damse Vaart kunnen lopen en moeten niet langer die S-bocht maken. Wij vragen dus aan de burgemeester van Damme en aan het bestuur van de haven om de handen in elkaar te slaan en voor eens en voor altijd af te zien van een bevaarbaar Schipdonkkanaal.”

(PDV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier