Stadsbestuur neemt maatregelen na aanhoudende geluidsoverlast in Blankenberge

© MM
Redactie KW

Er lijkt eindelijk een oplossing in de maak voor de aanhoudende geluidsoverlast aan de nieuwe parking in de Kerkstraat.

De afgelopen weken begon het brandalarm er zonder aanleiding negen keer te loeien in het midden van de nacht. Buurtbewoners klaagden steen en been. “We hebben uitbater Indigo verschillende maatregelen opgelegd. De laatste paar dagen is er geen alarm meer afgegaan”, zegt burgemeester Patrick De Klerck (Open VLD).

De parking aan het station van Blankenberge is nog maar sinds begin dit jaar open maar wekte in die tijd al heel wat ergernis op. Vooral de loeiende sirenes van het automatisch brandalarm zorgden de voorbije weken voor heel wat ergernis bij buurtbewoners. Al negen keer werd de hele buurt opgeschrikt door het helse lawaai dat soms urenlang aanhield. Op een bepaald moment hield het alarm de omgeving meer dan zes uur aan een stuk uit hun slaap. Bijna elke keer weerklonk het helse lawaai in het midden van de nacht. Opvallend: in geen enkele van de gevallen was er sprake van brand. “Hoe het komt dat het alarm al die tijd nooit vroeger werd afgezet door politie of brandweer? Simpel, ze zijn niet bevoegd”, legt burgemeester Patrick De Klerck uit. “Wettelijk gezien mogen ze het alarm niet uitschakelen omdat het van een private firma is. Het was natuurlijk wel duidelijk dat de overlast moest stoppen.” Enkele bewoners waren het lawaai zo beu dat ze het heft in eigen handen namen en de bedrading van enkele sirenes doorknipten met een tang. Onder hen was een man die zijn doodzieke vrouw de nodige rust wou gunnen. De nacht voor ze moest geopereerd worden, loeide de sirene onophoudelijk. Hen wacht nog een stevig gesprek met de politie aangezien ze werden herkend op camerabeelden.

Stadsbestuur neemt maatregelen na aanhoudende geluidsoverlast in Blankenberge
© MM

Oorzaak onbekend

De vraag hoe het mogelijk is dat een brandalarm negen keer zonder reden begint te loeien blijft voorlopig onbeantwoord. Waarschijnlijk was er een technisch defect aan de sensoren. “Het onderzoek daaromtrent is nog volop bezig”, vervolgt burgemeester De Klerck. Uitbater Indigo kreeg ondertussen een reeks maatregelen opgelegd als de hinder terug zou beginnen. “Een samenwerking met een nieuwe firma heeft al heel wat opgelost. De voorbije dagen zijn er enkele testen gebeurd om het systeem te testen. Met succes, want het alarm bleef sindsdien stil. Een noodzakelijke vooruitgang, de hinder van de laatste weken kon echt niet blijven duren”, aldus Patrick De Klerck. Indigo belooft alvast enkele inspanningen te doen om dergelijke situaties in de toekomst te vermijden. Naast de controle van het bestaande systeem en de samenwerking met een nieuwe firma volgen er nog een hele reeks maatregelen. Zo belooft Indigo om binnen afzienbare tijd op elke verdieping camera’s te plaatsen zodat er sneller kan gezien worden of er effectief ergens gevaar of brand is. Op dit moment is dat nog niet het geval. Die verandering moet ook het algemene veiligheidsgevoel in de parking verbeteren.

Permanent aanwezig

Het bedrijf voegde al de daad bij hun woord en paste ook al de noodknoppen in de parking aan. In het verleden was het vaak een probleem dat niemand van Indigo snel ter plaatse kon komen om het (vals) alarm uit te schakelen. “Ook dat zal veranderen in de toekomst. Ze moeten er vanaf nu voor zorgen dat iemand snel ter plaatse kan gaan om de situatie in te schatten en het alarm indien nodig uit te schakelen. Al is het natuurlijk de bedoeling dat er in de toekomst geen vals alarm meer afgaat”, aldus burgemeester De Klerck. (MM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier