“Stadhuis op afspraak werkt”: wachttijd daalt, bijna 27.000 attesten via Thuisloket

De stad Kortrijk zet fors in digitalisering van de eigen dienstverlening. © JVGK
Redactie KW

Op 1 oktober vorig jaar werd in Kortrijk het stadhuis op afspraak gelanceerd. Het stadsbestuur ziet tal van voordelen en is dan ook tevreden met de huidige gang van zaken. “Ik denk dat we het meest efficiënte stadhuis van België hebben”, klopt schepen Arne Vandendriessche zich op de borst. “Al blijft het belangrijk om elk proces in vraag te stellen.”

Het afsprakensysteem zorgt volgens de stad Kortrijk voor heel wat voordelen. Zo is het nagenoeg onmogelijk om nog bij een verkeerde balie terecht te komen, de medewerker kan zich beter voorbereiden waardoor de tijd van de afspraak aanzienlijk verkort en veelal kunnen mensen geholpen worden via het thuisloket. Het grootste voordeel ziet men in het effect op de wachttijd. “Die is drastisch verminderd sinds de invoering“, klinkt het. De gemiddelde negatieve wachttijd bedraagt 2,14 minuten. Dat betekent dat mensen nog voor het tijdstip van hun afspraak geholpen worden.

“Dit maakt van ons waarschijnlijk het meest efficiënte stadhuis van het land“, zegt schepen van Mensen en Gebouwen Arne Vandendriessche (Open VLD). “Al blijft het belangrijk om elk proces binnen onze diensten in vraag te blijven stellen. Alleen zo kunnen we onze service verder verbeteren.”

Tripje naar stadhuis minder

Bijna 27.000 attesten (26.986) werden het afgelopen jaar opgevraagd via het Thuisloket. “Dat zijn er ruim 10.000 meer dan het jaar daarvoor, goed voor een stijging van 65 procent.” Die stijging valt volgens de stad te verklaren door het afsprakensysteem en het feit dat er meer en meer attesten beschikbaar zijn via het Thuisloket. “We kregen al veel erkenning voor onze aanpak op vlak van digitale dienstverlening”, aldus schepen van ICT en 1777 Philippe De Coene (SP.A). “Toch staat of valt het succes van onze investeringen met het gebruik en de tevredenheid van de Kortrijkzanen. We merken dat we nog meer kunnen en moeten doen om het Thuisloket bij het brede publiek bekend te maken.”

Ondertussen maakt ook 85 procent van alle bezoekers zijn of haar afspraak op voorhand. Bij de start van het systeem werd 43 procent van alle afspraken via het internet geboekt, in september dit jaar maar liefst 62. Volgens het stadsbestuur toont dit aan dat de Kortrijkzanen steeds meer vertrouwd geraken met de digitale aanpak. “We blijven ook sensibiliseren met verschillende campagnes. Ook de wachttoon, die men te horen krijgt indien alle lijnen bezet zijn, verwijst naar de website als alternatief om een afspraak vast te leggen. Inwoners die aktes komen opvragen aan de balie worden aangespoord om het thuisloket te leren kennen”, besluit de schepen.

Eén jaar stadhuis op afspraak in cijfers:

125.000 bezoekers per jaar (95. 000 bezoekers maakten een afspraak, 30.000 kwamen langs voor iets waarvoor je geen afspraak nodig hebt)

– Meer dan 85% maakt zijn afspraak op voorhand, meer dan 60% doet dat online

– 80% wordt binnen de 2 minuten geholpen

Bijna 27.000 mensen spaarden een verplaatsing naar het stadhuis uit door gebruik te maken van het thuisloket.

– Er werden 16.345 akten afgeleverd in periode oktober 2015 tot september 2016. De 5 meest gevraagde akten/attesten waren:

geboorteakte: 8.476 // attest samenstelling van gezin: 3.509 // attest van woonst: 2.116 // huwelijksakte: 829 // attest woonplaatshistoriek: 564

– Er werden 26.986 akten afgeleverd in periode oktober 2016 tot september 2017. De 5 meest gevraagde akten/attesten waren:

geboorteakte: 8.078 // attest samenstelling van gezin: 6.483 // uittreksel strafregister: 5.580 // attest van woonst: 2.814 // uittreksel bevolkingsregister: 1.826

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier