Stadhuis Kortrijk heeft voortaan nog één ingang in plaats van drie

Redactie KW

Maandag werd in het stadhuis van Kortrijk het nieuwe publieksplein en de vernieuwde onthaalruimte in gebruik genomen.

De Leistraat 21 is vanaf dan de enige ingang voor alle baliediensten. De investering bedraagt bijna 360.000 euro.

Voor de verbouwing had het stadhuis drie ingangen: nu is er nog slechts ingang via de Leiestraat. “We hebben rekening gehouden met minder mobiele personen en speciaal het voetpad opgehoogd en de drempels weggewerkt. De ingang is aangepast aan het straatniveau”, duidt burgemeester Vincent van Quickenborne. “Bij de voorbereidingen heeft het stadsbestuur zich afgevraagd wat het stadhuis van de toekomst moet worden.” Architectenbureau Cnockaert Architecture uit Kortrijk en Interieur Steen uit Izegem maakte in het ontwerp gebruik van duurzame materialen en veel licht om het onthaal om te vormen tot een hippe en trendy ruimte.

Dankzij het nieuwe klantenbedieningssysteem moet je niet meer aanschuiven in de wachtrij

Via de ingang kom je in een wachtruimte met het meldpunt 1777 voorop. Op jaarbasis verwerken zij 38.000 oproepen of bezoeken. “Ze helpen de bezoekers om de nieuwe ticketzuil te bedienen en het juiste product aan te vragen”, legt schepen van burgerzaken Koen Byttebier uit. “Dankzij dit nieuwe klantenbedieningssysteem moet je niet meer aanschuiven in de wachtrij.”

Een ingenieus liftsysteem zorgt ook voor een gemakkelijke toegang. “Kortrijk is een kleine grens aan het verleggen. Je mag niet vergeten dat we op jaarbasis 60.000 bezoekers over de vloer krijgen en ruim 50.000 meldingen krijgen via het meldpunt 1777: aan de balie, via e-mail of app”, aldus schepen van sociale zaken en ICT Philippe Decoene. Verder is er een wachtruimte voor het publiek, een speelhuis voor kinderen en een thuisloket waar akten en attesten zelf kunnen afgedrukt worden.

Stadhuis Kortrijk heeft voortaan nog één ingang in plaats van drie

Aan de verbouwing hangt een prijskaartje van bijna 360.000 euro. Dit omvat onder meer hard- en software, een platformlift, nieuwe vloeren, de herinrichting en automatische schuifdeuren. “Deze aanpassing is een volgende stap naar een nieuwe vorm van klantvriendelijke dienstverlening. Vanaf 1 oktober ben je welkom in het stadhuis op afspraak: dit betekent dat je enkele nog terecht kan bij de balies als een afspraak hebt”, zegt Koen Byttebier. De bedoeling is de wachttijden af te schaffen en de wachttijden tot een minimum te herleiden. Afspraken kunnen ingeboekt worden vanaf september.

(Peter Van Herzeele/foto’s JVGK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier