Stad Kortrijk levert afschriften van aktes van burgerlijke stand digitaal af

Redactie KW

Kortrijkzanen kunnen vanaf nu aktes van de burgerlijke stand digitaal aanvragen en krijgen ze wat later via e-mail doorgestuurd.

De firma Vanden Broele uit Brugge stond in voor de realisatie van dit project, in samenwerking met stad Kortrijk. “Kortrijk is absoluut een voorloper, want bij ons weten is het de eerste stad die haar inwoners dergelijke dienstverlening aanbiedt”, aldus Vanden Broele. “Het gaat hier echter niet om een maatproject: het is de bedoeling om in de toekomst met andere steden en gemeenten samen te werken zodat ook zij hun inwoners aktes van de burgerlijke stand digitaal kunnen aanleveren.”

14.000 aktes per jaar

In Kortrijk worden jaarlijks zowat 14.000 aktes van de burgerlijke stand opgevraagd. In 85 procent van de gevallen gaat dat om geboorteaktes, in 11 procent om huwelijksaktes en in 4 procent om overlijdensaktes. “Dertig procent wordt aan de balie opgevraagd, 60 procent per e-mail of brief en 10 procent is voor interne dienstverlening”, aldus Koen Byttebier (Open VLD), schepen van Bevolking. “Tussen de aanvraag en de aflevering aan het loket of per post duurde een halve dag tot drie dagen. Via deze digitale weg zal het vaak een kwestie van minuten worden, of toch zeker al de volgende dag voor het afschrift in de mailbox beland en afgeprint kan worden. Dit heeft als voordeel dat de beschikbare medewerkers minder bezig zullen zijn met deze aktes en zich meer met complexere dossiers en dienstverlening zullen kunnen bezighouden.” Alle documenten krijgen bovendien een unieke code om de echtheid ervan te verifiëren.

Opleidingsreeksen

Voor de digitale aanvraag van een akte van de burgerlijke stand heeft u een computer met internetaansluiting, uw elektronische identiteitskaart en een kaartlezer nodig. Via de link naar het e-loket van stad Kortrijk kunt u met elektronische identiteitskaart en de kaartlezer de nodige stappen doorlopen. “Om zo veel mogelijk mensen te tonen hoe deze manier van handelen in elkaar steekt, wordt een sessie e-loket en digitale dienstverlening in de opleidingsreeksen ‘Starten op internet’ en ‘Sterker op internet’ opgenomen”, aldus ICT-schepen Philippe De Coene (SP.A). “In het stadhuis zullen medewerkers op de pc’s naast de balies bovendien kunnen tonen hoe alles in zijn werk gaat.” (AXV)