Stad Kortrijk lanceert Thuisloket

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon kwam voor het Thuisloket speciaal naar Kortrijk. © JVGK
Axel Vandenheede

Vanaf nu kan elke Kortrijkzaan liefst 14 documenten opvragen via een e-loket, dat de naam Thuisloket mee kreeg.

Sinds één jaar kan de Kortrijkzaan al via een digitaal loket (via internet dus) en een e-ID-kaartlezer een geboorte-, huwelijks of overlijdensakte opvragen. Er hoeft enkel naar een portaalsite op de website van de stad te worden gesurft en in een paar muisklikken is de aanvraag een feit. Meteen daarna zit de akte in de mailbox.

Nu heeft de stad haar e-loket uitgebreid en kunnen bijvoorbeeld ook het attest van woonst, leven, wettelijke samenwoning, nationaliteit, verblijf… digitaal worden opgevraagd. Het gaat om in totaal 14 documenten. Dit najaar komen daar ook nog een uittreksel uit het strafregister en een attest inzake wijze van teraardebestelling bij. De verschillende e-lokettoepassingen van de stad worden gebundeld in het Thuisloket.

Straatcampagne

Om zo veel mogelijk inwoners ertoe aan te zetten om gebruik te maken van het Thuisloket, zet de stad in op informatie- en opleidingssessies. Zo zal er een straatcampagne komen en zal iedereen via Kortrijk Spreekt op Toer kennis kunnen maken met het Thuisloket.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier