Stad Damme lanceert nieuwe campagne voor kankerpreventie

© MM
Redactie KW

De stad Damme lanceert samen met stadskunstenaar Johan Six een nieuwe campagne om kankerpreventie te promoten. Met drie kunstwerken en een infoavond hoopt het stadsbestuur meer Dammenaars aan te zetten zich preventief te laten testen tegen borst- en baarmoederhalskanker.

Een open wonde, een geamputeerde borst en een naakte vrouw. De kunstwerken van stadskunstenaar Johan Six laten niks aan de verbeelding over. De stad focust in de nieuwe campagne op de mogelijke gevolgen van kanker en wil haar inwoners meer dan ooit aanzetten om zich preventief te laten testen. “Op het beeldwerk is te zien hoe en vrouw zich van twee kanten laat zien. In de eerste plaats haar mooie kant in lingerie. Maar tegelijk toont het kunstwerk ook de kwetsbare kant in de vorm van een geamputeerde borst”, legt Johan Six uit.

De keuze om mensen met de neus op de feiten te drukken doet denken aan de campagne op sigarettenpakjes, waar ook harde beelden worden getoond. “Het was onze bedoeling om de aandacht te trekken en te tonen wat de gevolgen van kanker kunnen zijn. Met deze werken moet dat zeker lukken”, zegt schepen Eveline Van Queckelberghe.

Infoavond

“Met deze campagne willen we als stad tonen dat kankerpreventie belangrijk is. De samenwerking met onze stadskunstenaar is daarbij uniek“, zegt burgemeester Joachim Coens (CD&V). Naast de kunstwerken – die in oktober te zien zullen zijn in het administratief centrum, het Sociaal Huis en de hoofdbibliotheek tijdens de tentoonstelling Bustehouder – organiseert de stad ook een infoavond op 12 oktober in de Cultuurfabriek. Geïnteresseerden kunnen deze gratis bijwonen.

(MM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier