Schepen Bert Gunst uit Nieuwpoort plant nieuwe initiatieven rond Ensorbier

Bert Gunst (in het midden) tijdens de voorstelling van het Ensorbier in Oostende.
Redactie KW

In 2019 is het 70 jaar geleden dat James Ensor overleed. Dat brengt schepen en ondernemer Bert Gunst op ideeën om uit te pakken met nieuwe initiatieven rond de kunstschilder.

Bert Gunst lanceerde eerder al het Ensorbier om de Oostendse kunstenaar Ensor meer in de kijker te zetten. “Het biertje werd gebrouwen door Brouwerij Strubbe uit Ichtegem. We gingen in zee met Kiwanis Oostende om artistieke projecten van Oostendse schoolkinderen te doen slagen”, blikt Bert terug.

Tegenwerking van Oostends stadsbestuur

De voorstelling vond destijds plaats in hotel Thermae Palace, maar het Oostendse stadsbestuur zond zijn kat. “Niet iedereen in Oostende was blijkbaar klaar voor het Ensorbier. Ik belde nog naar burgemeester Johan Vande Lanotte om hem persoonlijk uit te nodigen. Hij antwoordde me heel eerlijk en direct dat ik als ondernemer mocht doen wat ik wou, maar dat de uitgave van het Ensorbier door een Nieuwpoortenaar heel gevoelig ligt in Oostende en dat het stadsbestuur het initiatief niet zou steunen”, klinkt het.

“Vandaag verdelen vijf cafés mijn Ensorbier”

“Johan Vande Lanotte gaf wel de opdracht aan zijn diensten om de domeinnaam ensorbier.be vast te leggen, vandaar dat ik noodgedwongen moest kiezen voor ensorbier.com. Als ondernemer voelt dit aan als tegenwerking.”

Van zes naar acht procent alcohol

Het Ensorbier krijgt een nieuw invulling. Het biertje van zes procent wordt straks een blondje van acht procent. “Weinig mensen kunnen een biertje van zes procent smaken, want het verschil met een gewone pils is erg klein. Wie kiest voor een streekbier, zal sneller naar gerstenat van een hoger percentage grijpen”, weet Bert Gunst.

Het nieuwe ontwerp.
Het nieuwe ontwerp.

“Biergigant AB InBev wou aanvankelijk niet in zee gaan met mij omdat een biertje van zes graden geen grote hoeveelheden genereert. Daar kan straks dus misschien verandering in komen. Vandaag verdelen vijf cafés mijn bier, naar de toekomst toe hoop ik op ondersteuning van de toeristische diensten”, gaat de ondernemer verder.

Auteursrechten komen te vervallen

In 2019 is het 70 jaar geleden dat James Ensor overleed. Dat brengt de ondernemer in Bert Gunst op ideeën om uit te pakken met nieuwe initiatieven. “Zeventig jaar na het overlijden van een bekend persoon komen de auteursrechten te vervallen. Dat zorgt voor mogelijkheden om met nieuwe producten en toepassingen aan de slag te gaan. In mijn achterhoofd broed ik op nieuwe plannen”, aldus nog Bert Gunst.

In het kader van de herdenkingen rond de Eerste Wereldoorlog lanceerde Bert Gunst eerder al het Karel Cogge- en het Hendrik Geeraertbier.

(MF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier