SAVE-label is primeur binnen Politiezone Vlas

Vorige week kreeg Lendelede van de lotgenotenorganisatie Ouders van Verongelukte Kinderen als eerste gemeente uit de politiezone Vlas het SAVE-label. © (Foto Frank)
Redactie KW

Vorige week kreeg Lendelede van de lotgenotenorganisatie Ouders van Verongelukte Kinderen als eerste gemeente uit de politiezone Vlas het SAVE-label. “Verkeersveiligheid is een van de topprioriteiten van ons bestuur”, zegt burgemeester Carine Dewaele (CD&V).

Het OVK, Ouders voor Verongelukte Kinderen, zet zich in om het aantal (dodelijke) verkeersongevallen bij kinderen en jongeren drastisch te doen dalen. In 2011 ontwikkelde de organisatie daarvoor het ‘SAVE-charter Steden & Gemeenten’ om die aan te sporen een beter mobiliteitsbeleid te voeren aan de hand van 7 doelstellingen. Lendelede was de eerste gemeente uit de politiezone Vlas die in het project van OVK instapte.

Eigen initiatief

“In oktober 2014 nam Lendelede zelf contact op met het OVK omdat veiligheid een topprioriteit is voor ons bestuur en verkeersveiligheid daar een aspect van is”, zei burgemeester Carine Dewaele (CD&V). “We zetten zelf de stap om de Lendeledenaren die hun kind verloren in een dodelijk ongeval een hart onder de riem te steken. Ook al zijn er niet zoveel dodelijke ongevallen gebeurd in onze gemeente.”

“Maar er zijn wel ouders uit Lendelede die hun kind verloren in een dramatisch ongeval. En net omdat we een kleinschalige gemeente zijn, heeft dat verdriet heel de gemeente geraakt. Op 29 mei 2015 ondertekende de gemeente het SAVE-charter. Concrete acties waren onder andere: het ondersteunen van de gemachtigde opzichters, de schoolfietsroutekaart, de snelheids- en alcoholcontroles van de PZ Vlas, een actief communicatiebeleid over deze controles en wegenwerken, scholenoverleg, enz… Allemaal acties die zullen blijven.”

Volgens de burgemeester is het werk rond verkeersveiligheid daarmee niet af. “Het zal ook nooit af zijn. De verkeersdrukte neemt toe, onverantwoord rijgedrag is voor sommige bestuurders geen probleem… De PZ Vlas is voor ons een betrouwbare partner in dat project. Binnenkort werken we aan een tweede actieplan en we wensen op dezelfde weg verder te gaan, zodat Lendelede niet alleen een gemeente is waar het aangenaam wonen is, maar ook veilig om te bewegen.”

“Om het project in Lendelede tot een goed einde te brengen deden we beroep op externe partner Vives”, zegt Rino Defoor, korpschef van de PZ Vlas. “Eén student werkte mee aan de realisatie van het project. Er werden verschillende draaiboeken opgesteld: voetgangers- en fietsexamen, dode hoek, veiligheidsdag, analyse van de ongevallen in Lendelede… Preventie en bewustwording waren in dit verhaal belangrijke kerndoelstellingen. Zowel ouders als kinderen kunnen nu bewuster en ‘saver’ door het verkeer en daar kunnen we alleen maar blij om zijn.”

“Dat Lendelede als eerste gemeente uit de politiezone het Save-label krijgt, verdient alle lof. Het is mooi dat een kleine gemeente een grote stad als Kortrijk heeft geïnspireerd om ook in het project in te stappen en het SAVE-charter te ondertekenen.”

In één jaar uitgevoerd

Koen Van Wonterghem, gedelegeerd bestuurder van het OVK, zei nog dat hij het straf vindt dat een kleine gemeente als Lendelede zelf het initiatief neemt om in het project in te stappen. “Het is bovendien ook écht wel uniek dat het actieplan in één jaar wordt uitgevoerd.” (IB)