PTI Campus Techniek en Design maakt droom van directeur waar

Samen met een aantal jongens en meisjes poseren directeur Cathérine Himpe en Stephan Dejaeghere, Bjorn Vandeputte, Yoeri Adams en Nico Sabbe van het PTI bij de grote poppenkast. (Foto RSB)
Redactie KW

Ook al zegt het spreekwoord ‘Dromen zijn bedrog’, er ging er alvast één in vervulling in de vrije basisschool. Het PTI Campus Techniek en Design zorgde daarvoor. De peuters, kleuters, leerlingen, juffen en meesters genoten mee van de onthulling van deze droom.

“In september vorig jaar had directeur Cathérine Himpe mij eens verteld dat ze al jaren droomde van een grote poppenkast. Ik had op dat moment nog geen echt project voor mijn vijfde jaar Ontwerp en Prototyping voor ogen en zag daarin een leuke opdracht voor hen”, begint Nico Sabbe, leraar aan het PTI zijn verhaal. “Ik gaf mijn leerlingen een aantal criteria zoals veilig voor de kinderen, bruikbaar voor álle leeftijden, solide maar toch verplaatsbaar. De materialen zouden door de vrije basisschool vergoed worden en verder hadden we carte blanche!”

“Het werd een klassieke poppenkast in Anton Pieckstijl, met leuke rode gordijntjes”

“Onder begeleiding van Ann Vandersarren, leerkracht Vorm & Kleur en Prototyping werden een aantal prototypes gemaakt. Met de beste eigenschappen van alle ontwerpen werd een definitief ontwerp opgesteld. De realisatie van de poppenkast werd met de leerlingen 5OP uitgewerkt, samen met de leerkrachten Ann Vandersarren, Jan Nuyttens en ikzelf. Dit met de hulp van Bjorn Vandeputte, Stéphane Vandaele en Pascal Dejonghe, die als technici de leerlingen voor het technische aspect wat sturing gaven.”

“Het werd een klassieke, antiek-geïnspireerde poppenkast in Anton Pieck stijl, met leuke rode gordijntjes en een frontdecor met een sprookjesbeeld. Er werden ook een aantal decors gerealiseerd waaronder een boszicht, een kasteelinterieur, een sterrenhemel en een modern straatbeeld. De kroon bevat een gekleurde verlichting en er werd ook opbergruimte voor de poppen en decors voorzien. Na gebruik kan ze veilig afgesloten worden en het geheel is verplaatsbaar op wielen.” Nico Sabbe gaf ook nog een bijkomende opdracht aan de kinderen in de lessen Materialen & Technieken.

Herkenbaar

“Wie weet”, zegt hij, “zitten bij de leerlingen Ontwerp en Prototyping misschien ook toekomstige makers en ontwerpers van attractieparken of speelgoed,… Zo rees het idee om eens inspiratie voor de lessen over modelleren in de kinderwereld te gaan halen. De leerlingen kregen dus de opdracht een poppenkastpop te maken: geen klassieke prinsessen, ridders of Roodkapjes, maar een herkenbaar figuur die in de leefwereld van een kind een rol kan spelen. Ontwerpen voor kinderen is ook helemaal anders dan voor volwassenen en de leerlingen wisten ook dat hun werk zou beoordeeld én gequoteerd worden door hun doelpubliek.”

“Zo werden een brandweerman, een kok, een poes, een oma en opa, een ‘vriendelijke’ heks, een goudvis, een paardje, een aardmannetje, een schaap, een agent, een viking, een tovenaar en een heertje gemaakt, die samen met de poppenkast werden afgeleverd”, legde Nico uit. En de droom van directeur Cathérine,… die werd door de hele school heel enthousiast onthaald. (RSB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier