Provincie deelt deze zomer 36.000 petjes uit in de strijd tegen huidkanker

Redactie KW

De actie werd dinsdag feestelijk gestart op een beachfestival in Oostduinkerke.

Voor het derde jaar op rij wordt het zonnepreventie-initiatief van provinciegedeputeerde voor welzijn, Myriam Vanlerberghe, op succes onthaald. Het ‘Your’In’ beachfestival op 28 juni het strand van Oostduinkerke was de geknipte locatie met een enthousiaste doelgroep van schooljeugd die stond te springen om één van de 36.000 zonnepetjes te bemachtigen.

Burgemeester Marc Vanden Bussche verwelkomde de massa tieners uit de omliggende kustgemeentes en gedeputeerde Myriam Vanlerberghe wierp de eerste petjes richting grijpgrage handen van de joelende tieners op het strand. Al meer dan tien jaar voert de Provincie campagnes rond zonnepreventie en tijdens een voorzichtig pilootproject in 2013 werden ere 300 rugzakjes uitgedeeld aan monitoren en jeugdkampen die door de ziekenfondsen aan de kust werden georganiseerd. Vandaag is het project uitgebreid naar de hele provincie en naar een brede doelgroep. Jeugddiensten, jeugdbewegingen, speelpleinwerkingen enz. konden een aanvraag indienen en daarop gingen 289 organisaties in. De Provincie maakte een budget van 122.680 euro vrij voor de campagne en deelde 289 pakketten uit met 36.800 petjes en 38.700 tubes zonnecrème. Verder zitten er educatieve folders en affiches over zonnen bij.

Zonnebrand, opgelopen in de kindertijd, is één van de belangrijkste oorzaken van huidkanker

De zee is dé grote trekpleister tijdens de zomervakantie, waar kinderen de meest kwetsbare doelgroep voor schadelijke zonnestralen uitmaken. Niet alleen is zonnebrand een tijdelijke pijnlijke ervaring, maar het risico op huidkanker of melanomen is niet te onderschatten. Ondanks preventiecampagnes blijft het aantal mensen dat huidkanker krijgt, toenemen. Zonnebrand, opgelopen in de kindertijd, is één van de belangrijkste oorzaken, naast ‘zonnekapitaal’, het aantal uren zon dat een huid kan verdragen in een mensenleven. Daarop wil de Provincie inspelen en de boodschap van Myriam Vanlerberghe is kort en bondig: “Petje op en smeren maar!”.

Slim omgaan met de zon betekent ook voldoende insmeren, liefst om de twee uren, beschermende kledij dragen, met een UV-werende zonnebril op je neus en de schaduw opzoeken op de heetste momenten. De pakketten zullen de hele zomervakantie worden uitgedeeld, om beurt, op festivals of evenementen in elke van de tien kustgemeenten.

(MVDP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier