Politiezone Arro Ieper start sensibiliseringscampagne ‘Veilig Online’

Korpschef Luc Deryckere, Johan Bruneel (recherche), preventiecoördinator Rebecca Depuydt, burgemeester Jan Durnez en Nele Vallaeys, preventieambtenaar stad Ieper. © DVBZ
Redactie KW

Tien procent van de internetgebruikers wordt geconfronteerd met een of andere vorm van oplichting. De Politiezone Arro Ieper stelde op dinsdag 9 februari de sensibiliseringscampagne ‘Veilig Online’ voor.

“Met deze campagne wil de preventiedienst de aandacht van het publiek verwerven en het belang onderlijnen van een veilig en verantwoord internetgebruik. Hiervoor is geïnvesteerd in een herkenbare campagnestijl die op zoveel mogelijk dragers en via zoveel mogelijk kanalen toegepast kan worden. Een campagne die een zo breed mogelijk doelpubliek aanspreekt en die meerdere jaren dienst kan doen. Deze campagnestijl wordt hierbij telkens op maat van de specifieke doelgroepen aangepast. Het is de bedoeling om de brede bevolking alert te maken voor oplichting via het internet. Dit kan gaan van online handel, voorschotfraude en emotiefraude. We lanceren die campagne in samenwerking met de Buurt Informatie Netwerken”, zegt preventiecoördinator Rebecca Depuydt.

Kinderen maken ouders alert

“Er werd een affiche ontwikkeld, die ruim verspreid zal worden binnen de politiezone Arro Ieper zodat de bevolking naar de website van de politiezone worden geleid voor meer tips en tricks. Samen met de lokale recherche is een plooifolder ontwikkeld met de 15 belangrijkste tips. In samenwerking met de BIN’s worden voordrachten georganiseerd waarop de tips toegelicht worden en de plooifolder verdeeld wordt. Er werden al voordrachten gepland op donderdag 25 februari om 19.30 uur in het Oud Gemeentehuis in Vlamertinge, op maandag 29 februari om 19.30 uur in De Kier in Wervik en op maandag 7 maart om 19.30 uur in OC De Bunder in Moorslede. In samenwerking met Child Focus, de lagere scholen van de politiezone Arro Ieper en met medefinanciering van de Stad Ieper is een interactief preventieaanbod uitgewerkt voor kinderen van het derde leerjaar.

De doelstelling is om de kinderen een basisalertheid eigen te maken, waarna de kinderen de ouders gaan sensibiliseren! Later op het jaar worden nog een vorming voor ouders, een vorming voor leerkrachten en de activiteit Surf Safe georganiseerd. Dit alles met de ondersteuning van Child Focus. Naar de jongeren toe, wordt steun gegeven aan de campagne die gelanceerd wordt door Child Focus ter preventie van sextortion”, besluit Rebecca Depuydt.

(dvdb)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier