Politie Knokke gebruikt kinderhumor in strijd tegen woninginbraken

'Comesaris' Emile Pintelon heeft in het filmpje de leiding over het politiecommissariaat. © MM
Redactie KW

De politiezone Damme/Knokke-Heist lanceert een originele campagne om gezinnen te sensibiliseren over inbraken. Tien kinderen geven in vijf humoristische filmpjes tips om een huis beter te beveiligen. Het initiatief sluit aan bij het motto van dit jaar: ‘beveiligen is kinderspel’. “De kinderlijke onschuld brengt de boodschap perfect over”, zegt politiewoordvoerster Isolde Van Eenooghe.

Enkel stralende gezichten afgelopen weekend op het politiecommissariaat in Knokke. De tien jonge acteurs van de Kunstacademie konden samen met hun familie voor het eerst het eindresultaat van hun acteerwerk zien. De zenuwen maakten bij het zien van de eerste beelden al snel plaats voor lachende gezichten. Logisch, want in de filmpjes wordt gefocust op humor en kinderlijke onschuld. Een combinatie die duidelijk werkt. Iedereen was lyrisch over het resultaat. “Ook wij zijn bijzonder trots op de campagne”, zegt politiewoordvoerster Isolde Van Eenooghe. “We zijn gestart met een simpel idee, maar uiteindelijk is het resultaat fantastisch.” Concreet boksten de jonge acteurs vijf korte filmpjes in elkaar. Daarin zit naast humor en kinderlijke onschuld vooral een echte boodschap die jonge gezinnen in de streek moet aanzetten tot nadenken over inbraakpreventie.

Inbraakpreventie

“We wilden mensen doen nadenken hoe ze hun woning nog beter kunnen beveiligen tegen inbraken. Vaak zijn dat kleine tips die een wereld van verschil maken. Dat is ook duidelijk te zien in de filmpjes”, legt Van Eenooghe uit. Dat laatste is alvast niet gelogen. De filmpjes zijn eenvoudig gemaakt, maar bevatten tips die elk gezin best ten harte kan nemen. Simpel voorbeeld: de kinderen geven op een ludieke manier aan dat je best een reservesleutel niet onder de bloempot legt. “Want dieven weten dat toch ook? Ik neem gewoon mijn voordeur mee of bel naar Sinterklaas om mij binnen te laten langs de schouw”, is te zien op de fraai gemonteerde beelden. In een ander filmpje adviseren de kinderen dan weer om niet te stoefen op sociale media over een dure vakantie, terwijl het huis onbewaakt achterblijft. ‘Comesaris’ Emile Pintelon leidt alle ‘klachten’ in goede banen en heeft in de campagnefilmpjes de leiding over het politiecommissariaat.

Sociale media

In het verleden kwam de politiezone Damme/Knokke-Heist al vaak origineel uit de hoek op sociale media. “De nationale inbraakcampagne richt zich dit jaar op jonge gezinnen. Om lokaal een extraatje te bieden, viel ons oog al snel op een campagne met kinderen. De boodschap blijft na het zien van de ludieke beelden vol humor zeker hangen. De komende weken zullen de filmpjes gelanceerd worden op onze sociale media. We zijn ervan overtuigd dat het zal aanslaan”, besluit Van Eenooghe.

De rest van de dag stond gisteren in het teken van ‘Openfliekendag’. Ook hier neemt de politiezone een voortrekkersrol en biedt het nieuwsgierigen een inkijk in de werking van het politiecommissariaat. Premier Charles Michel (MR) en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) waren de opvallendste gasten. En de steracteurs? Die kregen een zak vol gadgets van burgemeester Leopold Lippens (Gemeentebelangen).

(MM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier