Pikdorsercross in Izenberge is voltooid verleden tijd

Het evenement komt niet meer terug. © GF
Redactie KW

Droevig nieuws voor de vele liefhebbers: de Izenbergse pikdorsercross is verleden tijd. “Het is inderdaad definitief gedaan”, zegt Thomas Hauspie van L&T, de vereniging die het jaarlijkse spektakel groot maakte.

Het was vreemd dat er deze zomer nergens reclame voor de Izenbergse pikdorsercross opdook. De verklaring is simpel, maar toch ook een kleine bom die op Izenberge valt. De o zo geliefde cross die 21 edities lang vele duizenden liefhebbers naar het kleine Izenberge lokte, is definitief begraven. Twintig jaar was het nazomerweekend onafgebroken een vaste waarde.

Twintig jaar is ook mooi, vond op een gegeven moment zowat iedereen in het bestuur. De goesting was bij een aantal medewerkers lang niet zo groot meer als vroeger, dus werd op zondag 1 september 2013 de allerlaatste editie gehouden, een topeditie voor de organisatie die alles had gedaan om in schoonheid te kunnen eindigen.

Rekkertrek

Het jaar erop kwam Rekkertrek. Een verzorgde organisatie van de verjongde bestuursploeg, maar wel een evenement dat het publiek geen hele namiddag lang meer kon boeien. Dus kon L&T Events bijna niet anders dan in 2015 opnieuw de pikdorsercross organiseren. Geen massacross meer, maar tot groot enthousiasme van de vele toeschouwers vlogen de pikdorsers weer over het veld. Niets liet vermoeden dat de organisatie er een half jaar later de stekker zou uittrekken. Wat L&T Events op 4 september als opvolger van de pikdorsercross brengt, een oldtimer- en motorrit, is mager natuurlijk. Maar ook zonder pikdorsercross gaat het leven verder in Izenberge.

Complicaties

“Het is de optelsom van een aantal zaken die ons deed beslissen om geen cross meer te organiseren”, vertelt Thomas Hauspie van L&T Events. “Complicaties die we al in het twintigste jaar zagen aankomen en die alsmaar meer de kop opstaken en nog zouden opsteken. Om te beginnen had L&T de laatste jaren nog maar weinig eigen machines. Er was een tijd dat we acht pikdorsers en meer dan tien combi’s hadden. Vorig jaar hadden we nog vier pikdorsers en drie of vier combi’s. Wisselstukken vinden werd almaar moeilijker. De Waalse piloten zagen het niet meer zitten om te komen crossen, voornamelijk omdat het transport steeds duurder en moeilijker werd. Tien Waalse piloten waren er in 2015 aangekondigd, uiteindelijk waren er maar een of twee present. We voelden aan hun uitleg dat ze er geen zin meer in hadden”, klinkt het.

“Een crossterrein vinden werd ook steeds moeilijker. We konden dit jaar bij landbouwer Coene in Leisele terecht, maar het zou ook maar voor een jaar geweest zijn. We zaten dus op vele vlakken gewrongen. We hadden het misschien nog met veel moeite twee of drie jaar kunnen rekken, maar hoe waren we dan geëindigd? Ongetwijfeld in mineur. Neen, dan liever de korte pijn”, zegt Thomas.

Thomas Hauspie.
Thomas Hauspie.© GF

“Hoe we bij een oldtimer- en motorrit gekomen zijn? Een aantal L&T-medewerkers, onder wie Marc Delancker, Jan Albrecht en Koen Decaestecker, zijn liefhebbers van oldtimerwagens. De keuze voor een nazomerrit was dus vrij snel gemaakt.”

Hartzeer

Of er geen weg terug meer is voor de pikdorsercross, vragen we Thomas nog. “Neen, deze keer echt niet”, zegt hij. “Onze vier pikdorsers zijn verkocht, twee in Noord-Frankrijk en twee in Wallonië. Voor de piloten deed dat wel hartzeer moet ik zeggen. Maar het is mooi en goed geweest”, oordeelt Thomas.

(AB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier