Ouders van Charles (3) lanceren kledinglijn voor kinderen met syndroom van Down

Redactie KW

Kenmerkend voor de kledinglijn zijn de subtiele onvolmaakte tekeningen.

Charles (3) is dé ster van de nieuwe kledinglijn From Paris. De peuter heeft het syndroom van Down en net daarom lanceren zijn ouders Tine (30) en Tim (30) een kledinglijn, vol met subtiele onvolmaakte tekeningen. “Met zijn onvolmaaktheden is hij net perfect, dat willen we hem meegeven.”

Ouders van Charles (3) lanceren kledinglijn voor kinderen met syndroom van Down

Een T-shirt waarop één streepje net iets anders is dan het andere. Een truitje waarvan de achterkant langer is dan de voorkant. Of een shirt met drie bliksemschichten, waarvan één er anders uitziet dan het normale icoon. Een productiefout? Dat is het allesbehalve. Die subtiele details laten Tine Vanparijs (30) en haar man Tim De Taeye (30) uit Knokke-Heist net met opzet terugkeren in hun hele kledinglijn, onder het motto ‘perfectly imperfect’. “De kledij symboliseert dat iemand die volgens de maatschappij niet perfect is, wél uniek en volmaakt is op zijn eigen manier”, zegt Tine.

De kledij symboliseert dat iemand die volgens de maatschappij niet perfect is, wél uniek en volmaakt is op zijn eigen manier

Dat wil het koppel, een kleuterjuf en adviseur/architect, maar al te graag benadrukken, want ze weten het uit eigen ervaring. Hun inspiratiebron en driejarige zoon Charles heeft het syndroom van Down. “Net na de geboorte kregen we het te horen. Onze roze wolk kleurde gitzwart, we wisten niet hoe we daarmee om moesten gaan. Maar ons beeld over Down bleek niet te kloppen, merkten we door andere ouders te leren kennen. Nu is onze visie helemaal veranderd. Met zijn onvolmaaktheden is Charles net perfect. Dat willen we hem de rest van zijn leven meegeven.”

Ver zoeken naar een manier daarvoor was het niet, zegt Tine. “We wisten voor de geboorte van Charles al dat we iets voor kinderen wilden doen. Ook over een kledinglijn hadden we al nagedacht. Door de geboorte van Charles kwam alles in een stroomversnelling en door zijn aandoening kreeg alles plots ook een heel concrete invulling.”

Ouders van Charles (3) lanceren kledinglijn voor kinderen met syndroom van Down

Met als gevolg dat het kereltje nu schittert als hét gezicht van de nieuwe collectie van From Paris, een merknaam die van Tines familienaam afstamt. In de catalogus – en op de webshop www.fromparis.be – prijkt hij samen met andere Down-kindjes. “In nog geen twee uur tijd was de fotoshoot afgerond, zo spontaan waren die kinderen. Ze genoten er echt van. En hun ouders ook, ik moest ze niet eens overtuigen om mee te werken. Ze begrijpen als geen ander het idee achter de kledinglijn. Al willen we ons niet enkel focussen op kinderen met het syndroom van Down. We willen eigenlijk àlle kinderen met een beperking aandacht geven.”

(TL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier