Oostende heeft sinds 1 maart intercultureel deskundige

Tom Germonpré. (Foto HH)
Redactie KW

“Wij krijgen deze signalen ook uit het onderwijs”, zegt schepen van Onderwijs Tom Germonpré. “Daarom hebben we sinds 1 maart een intercultureel deskundige in dienst. Anushik Matevosian studeerde sociaal werk en bouwde ervaring op bij FMDO. Ze luistert nu wat de vragen en noden zijn.”

“Wij ontvangen van de scholen ook signalen over problemen met diversiteit en leerkrachten die niet weten hoe ze moeten reageren”, vertelt schepen Germonpré. “Heel wat van die jongeren komen uit een verscheurde context en hebben veel meegemaakt. Dat maakt hen soms opvliegend. Het is vergelijkbaar met soldaten die uit een oorlog komen en met een posttraumatisch stresssyndroom kampen. Daarnaast is er de puberteit en de culturele factor.”

“Niet altijd is even duidelijk wat de vragen en noden zijn. Toen wij destijds met school gingen zwemmen, waren er ook meisjes die zogezegd elke week hun regels hadden om aan de zwemles te ontsnappen. Nu wordt het geloof als argument gebruikt, maar de echte reden is misschien ook dat ze geen zin hebben om te zwemmen. De leerkrachten van de OKAN-klassen hebben veel ervaring met de nieuwkomers, maar dat geldt niet voor de leerkrachten van de andere scholen. En dat zorgt voor moeilijkheden en onduidelijkheden.”

Hoofddoek

“Een allochtone jongen schold een allochtone leerkracht uit omdat ze geen hoofddoek droeg”, geeft de schepen een voorbeeld. “Maar zijn eigen moeder draagt ook geen hoofddoek. Dan gaat het eerder over een gedragsprobleem dan een cultureel probleem. Maar die jongeren komen natuurlijk wel uit een heel andere context. Ze mogen geen alcohol drinken, niet met jongens en meisjes samen slapen… en dan gaat de school opeens voor zes dagen op kamp. Niet evident voor veel ouders. Maar sommige zaken zijn makkelijk op te lossen met wat inzicht in beide standpunten.”

“Het is belangrijk mensen daarover op een goede manier te informeren. Vandaar dat we de intercultureel deskundige hebben aangeworven. Ze moet ervoor zorgen dat de leerkrachten sterker staan in hun opdracht. Nu is ze eerst aan het overleggen met de directies. Ze zal trouwens niet alleen ondersteuning bieden aan de scholen, maar ook aan verenigingen en de hulpverleningssector.”

De intercultureel deskundige is Anushik Matevosian, zelf van Armeense afkomst. Ze studeerde sociaal werk en deed de voorbije twee jaar ervaring op bij FMDO, de koepel van verenigingen van mensen met een migratieachtergrond. Ze gaat ook op zoek naar externe deskundigen waar nodig.

Seksuele vorming

“We stellen ook vast dat in bepaalde culturen seksuele vorming taboe is. Maar jongeren van buitenlandse origine zijn net zo goed op zoek naar hun identiteit. Op sekssites vinden ze geen seksuele voorlichting. Daarom hebben we een overeenkomst afgesloten met het JAC om seksuele voorlichting in de klassen te brengen.”

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier