Ombudsman van Brugge kreeg meer gegronde klachten dan ooit tevoren

Redactie KW

Nog nooit kreeg de stedelijke ombudsman Marc Carlier zoveel gegronde klachten te verwerken als in het voorbije jaar 2013.

Twee derden van de klachten gingen over de stadsadministratie, één derde over de lokale Politie, het OCMW en de intercommunales TMVW en Eandis. Opvallend was de klachtenregen over de prijsverhoging van de grafconcessies. Andere dossiers waren klachten over de gebrekkige informatieverstrekking over het verkeersverloop naar aanleiding van de Brugse triatlon in juni vorig jaar, en drie gegronde klachten over een voetpad in Sint-Jozef dat maar niet definitief hersteld raakte.

291 tweedelijnsklachten

De dienst Ombudsman behandelde in 2013 291 tweedelijnsklachten. “Dat zijn er nagenoeg evenveel als in 2012. Maar het verschil is dat nagenoeg de helft van die klachten gegrond of terecht was. Dat is het hoogste aantal ooit. Het betekent ook dat als de Bruggeling klaagt bij onze dienst, hij steeds vaker gelijk krijgt”, stelt Marc Carlier. “Alles samen werden wij vorig jaar door 1.422 burgers gecontacteerd. Naast de klachtendossiers waren er meldingen, suggesties en informatieaanvragen. Wat betekent dat wij een alternatief blijven voor het stedelijk Meldpunt. Veel Bruggelingen weten mogelijks niet dat er zo’n Meldpunt bestaat.”

(SVK)

Een uitgebreid en gedetailleerd interview lees je nu vrijdag in Krant van West-Vlaanderen, editie Brugsch Handelsblad

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier