Nieuw AC Ieper ontvangt meer dan 100.000 bezoekers in minder dan twee jaar

19/03/18 om 17:39 - Bijgewerkt om 17:38

Twee jaar na de opening kreeg het nieuw Administratief Centrum (AC) Ieper al meer dan 108.000 bezoekers over de vloer. De vernieuwde website www.ieper.be had in 2017 173.000 bezoekers.

Nieuw AC Ieper ontvangt meer dan 100.000 bezoekers in minder dan twee jaar

Twee jaar geleden opende het nieuw Administratief Centrum (AC) Auris de deuren in Ieper én werd de nieuwe website van de stad gelanceerd. Vervolgens is ongeveer een jaar geleden - op 3 april 2017 om precies te zijn - bij Stad Ieper 'dienstverlening op afspraak ingevoerd' voor alle themaloketten. Sinds oktober 2017 is daar het thuisloket boven op gekomen: een systeem waarbij je thuis op je computer, smartphone of tablet een deel van je administratie kan doen.

Delen

De verkorte wachttijd is aangenaam voor de bezoekers, maar ook een plus voor het stadspersoneel

Tijd dus om eens een balans op te maken, dachten ze bij stad Ieper. "Tussen de opening van Auris op 29 maart 2016 en eind februari 2018 kregen we in totaal meer dan 100.000 bezoekers (108.798) over de vloer", zegt schepen van Personeel Katrien Desomer (CD&V). "Dat zijn gemiddeld zo'n 4.735 bezoekers per maand of 190 per dag." De wachttijd voor de bezoekers is flink gedaald. Vroeger was de gemiddelde wachttijd 9,5 minuten. Nu is de wachttijd voor de snelbalie, die eenvoudige producten aflevert (zoals akten, attesten,...) en dus niet op afspraak werkt, gemiddeld 3,5 minuten. De wachttijd voor de themabalies (Leven, Omgeving, Ondernemen, Wonen en Financiën), die meer complexe producten afleveren, zoals omgevingsvergunning of reistoelating minderjarigen, is nihil omdat mensen op voorhand een afspraak maken. We slagen erin om afspraken stipt op tijd te starten, waardoor bezoekers gemiddeld niet eens één minuut hoeven te wachten. Die verkorte wachttijd is aangenaam voor de bezoekers, maar ook een plus voor het stadspersoneel: het werk wordt meer gespreid en is dusdanig minder stresserend."

De meeste mensen maken hun afspraak online via de website. "Eind 2017 werd meer dan de helft van alle afspraken via onze website gemaakt", zegt schepen Katrien Desomer. "De andere mensen die een afspraak wilden, deden dat telefonisch of aan het loket. Het systeem is dus stilletjes aan goed bekend onder de Ieperlingen."

Delen

De webpagina van het zwembad is de populairste op onze website

Alleen de dienst Welzijn werkt nog niet volledig op afspraak. "Maar we hopen dat in de dichte toekomst wel te doen", zegt OCMW-voorzitter Marieke Cloet (CD&V). "Het gratis nummer 0800 9 8900 wordt sinds een jaar gepromoot om een afspraak te maken. Ook de dienst Welzijn begint het nummer actief te promoten want voor veel cliënten is telefoneren een dure aangelegenheid. Het laatste kwartaal is er een schommeling tussen de 872 en de 782 bellers per maand. Maar maandelijks ontvangen we ook nog steeds ongeveer 1.750 oproepen op het 600-nummer (is betalend, red.). Het groeipotentieel van de 0800-nummer is dus nog groot."

De website kende het voorbije jaar een enorme groei. In 2017 had www.ieper.be 173.000 bezoekers, een stijging van 36 procent in vergelijking met het jaar daarvoor. "De webpagina van het zwembad is de populairste op onze website", zegt communicatieverantwoordelijke Katelijne Vanbeselaere. "De grootste bezoekerspieken waren naar aanleiding van nieuwsberichten over de herdenkingen in juli 2017, de kermis, Ketnetzomertour en vuurwerk op 15 december. Gemiddeld blijven de mensen anderhalve minuut op onze website hangen. Meer dan de helft van de mensen bezoekt onze website via de computer, 35 procent mobiel en 10 procent mensen via de tablet. Ook de stad wordt dus steeds vaker mobiel geconsulteerd."

In totaal zijn er sinds de lancering van het thuisloket op 16 oktober al bijna 2.800 attesten en akten opgevraagd. De meest populaire aanvragen zijn met stip: afschrift akte van geboorte, bewijs van woonst en attest van samenstelling gezin. "Door die goede werking van het Thuisloket slaagden we er in enkele maanden in om één derde van de akten en attesten digitaal af te leveren. Deze digitale dienstverlening zorgt voor een opvallende verlichting van de werkdruk aan de loketten", aldus Desomer.

Ook de diensten Welzijn en Omgeving leveren nu digitaal producten af, respectievelijk sociale premies en vergunningsaanvragen. Zo werden er sinds vorig jaar al 800 stedenbouwkundige vergunningen digitaal aangevraagd. Het stadsloket in de Lakenhalle (dienst toerisme) verkoopt per maand gemiddeld zo'n 350 producten, vooral Ieperse kadocheques en lijnkaarten."

(TOGH)

Meer nieuws uit

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks twee updates in uw mailbox met het belangrijkste nieuws uit West-Vlaanderen, aangeboden door de redactie van KW!