Nico De Smet heeft negen oldtimers en organiseert zondag een rondrit

Met deze Magirus-Deutz uit 1963 heeft Nico De Smet ook een prachtmodel uit Duitsland in zijn bezit. © vadu
Redactie KW

Garagist Nico De Smet (43) uit Dentergem is al jaren gepassioneerd door oldtimers. Peugeots uit vroegere tijden hebben een speciaal plekje in zijn hart, maar ook andere merken verzamelt hij. Een hobby die hij van wijlen zijn vader Willy erfde, maar waar hij zich tot op vandaag nog altijd met hart en ziel voor inzet. Zondag organiseert hij voor het eerst een rondrit.

Garage De Smet is een bekende stek in Dentergem en prominent zichtbaar in de Statiestraat. Nico stapte in 1994 na zijn studies automechanica in de zaak en trad zo in de voetsporen van vader Willy. “Op die manier erfde ik ook zijn liefde voor oldtimers”, steekt Nico van wal. “We restaureerden in onze vrije tijd onder ander een Simka en een Talbot, maar het bleef niet alleen bij wagens. Hij had ook een bijzondere passie voor tractoren en dus werkten we samen aan een Lanz-Bulldog. Hij droomde er ook nog van om een Büssing-truck te restaureren, maar kon dat niet meer realiseren voor hij in 2003 stierf. Vorig jaar heb ik gelukkig wel zo’n truck gevonden in Izegem. Hij had 990 kilometer op de teller en die kwam eigenlijk uit Scherpenheuvel. Ik moet hem nog wat oplappen met verf en onder andere een nieuwe bumper installeren. Uit wat ik kan opmaken moet die vroeger nog van een Duitse steenkapper geweest zijn. Op vandaag heb ik in mijn garage in totaal negen oldtimers staan, waarvan er zeven rijvaardig zijn.”

“Ik heb mijn blauwe bestelwagen al uitgeleend voor een Britse film over uraniumsmokkel”

Bij zijn pronkstokken zitten ook exemplaren uit de omvangrijke Peugeot-familie. “Met mijn Peugeot 504 doe ik nog veel uitstappen en rondritten met onder meer de Belgische Club Oude Peugeots. Vorig jaar ben ik er nog mee naar Bordeaux gereden en dit jaar staat er een rit naar Praag op het programma. Een andere topper uit mijn collectie is een blauwe D4A uit 1958 die ik helemaal gerenoveerd heb. Op de kop getikt bij iemand uit Antwerpen, maar oorspronkelijk is de wagen uit Zuid-Frankrijk afkomstig. Het is overigens een jubileumjaar voor sommige modellen, al is dat op zich nu ook weer niet zo uitzonderlijk. Dit jaar alleen viert de 504 zijn 50ste verjaardag, de 205 zijn 35ste en de 203 mag 70 kaarsjes uitblazen. Dat laatste vier ik later dit jaar in Böhne bij Dijon, waar ze gaan trachten 70 van die wagens samen te krijgen.”

Wisselstukken

Met een Magirus-Deutz uit 1963 heeft Nico ook een prachtmodel uit Duitsland in zijn bezit. “Die wagen moet indertijd nog van de Technisches Hilfwerk (THW) geweest zijn, hun versie van de civiele bescherming. Er zit zelfs een koepel in het dak van de stuurcabine, waar misschien ooit geschut of een waterkanon stond.”

Deze DKW uit 1952 heeft een mooi plaatsje in de showroom.
Deze DKW uit 1952 heeft een mooi plaatsje in de showroom.© vadu

Een andere topper uit Nico’s collectie is de DKW uit 1952. Die heeft een mooi plaatsje in de showroom. “In 1994 hebben we die gerestaureerd”, zegt hij. “Kort erna deden we mee aan een rondrit van 200 kilometer rond Brussel, maar onderweg kenden we veel pech. We zijn als eerste gestart en kwamen als laatste aan. We hebben drie keer panne en een lekke band gehad. Sindsdien hou ik het bij kortere toeren. Sommige mensen durven echt vlammen met hun wagens, terwijl het er bij mij best rustig aan toe mag gaan. Het is een enorm boeiende en leuke hobby, maar ook tijdrovend. Ik neem uiteraard het werk van mijn klanten voor en als er tijd over is, sla ik aan het sleutelen aan mijn oldtimers. Ook naar wisselstukken toe is het niet evident, maar vooral in Duitsland en Frankrijk vind je die nog. En dan is er uiteraard nog het internet.”

Als decorstuk

Een ander leuk aspect van zijn hobby is dat veel mensen of organisaties Nico contacteren om een van zijn wagens als decorstuk te gebruiken. “Ik kies wel altijd heel zorgvuldig waar ik die wagens voor uitleen en ik zorg er altijd voor dat ik er bij blijf“, vertelt hij. “Zo heb ik mijn blauwe bestelwagen al uitgeleend voor een Britse film over uraniumsmokkel, waarbij ze ook door België moesten passeren. We zijn ook al naar Brugge voor opnames geweest en ook voor fotoshoots weten ze ons wel te vinden. Zo’n wagens spreken nog altijd tot de verbeelding.”

“Mijn vader en ik werkten samen aan deze Lanz-Bulldog.”© vadu

Nu zondag 15 april trekt Nico er samen met de Belgische Club Oude Peugeots op uit. Hij organiseert een rondrit voor andere leden. “Dergelijke rondritten werken met een beurtsysteem en dit keer was het aan mij om iets te organiseren”, zegt hij. “Enige voorwaarde om mee te rijden is dat je met een Peugeot deelneemt en liefst een oude. Het gaat om modellen die niet langer in productie zijn, maar ook jongere of eerder zeldzame modellen rijden mee. Het wordt een mooi parcours langs landelijke wegen met leuke stopplaatsen. Er kruipt best wat voorbereiding in, met onder meer de opmaak van een roadbook, maar dat heb ik er graag voor over.”

(vadu)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier