N-VA Blankenberge: “Promotie Serpentarium kan beter”

De kapotte vlaggen die als uithangbordje voor het Serpentarium wapperen, worden binnenkort vervangen door vlaggen met een nieuw logo. © WK
Redactie KW

N-VA Blankenberge verspreidde woensdagmorgen een persbericht waarin de uitstraling van en promotie rond het Serpentarium aan de kaak worden gesteld. Volgens beheerder KMDA worden de stukgewaaide vlaggen bij de ingang binnenkort vervangen door nieuwe exemplaren.

De reptielenzoo op de Blankenbergse zeedijk verkeerde zoals bekend een tijdje in moeilijkheden. Maar volgens N-VA-gemeenteraadslid Linda Vierstraete, die ook in de beheerraad zetelt van de vzw die zich over het Serpentarium ontfermt, kan het nu positieve cijfers voorleggen.

“Het boekjaar 2016 kon worden afgesloten met 45.701 bezoekers. De besparingen op huur en personeelskosten werpen dus blijkbaar vruchten af, en er zijn vorig jaar ook heel wat opmerkelijke dieren bijgekomen in het Serpentarium”, zegt ze.

Desolate indruk

Alleen zou de uitstraling naar buiten toe volgens Vierstraete wel beter kunnen. “De promotionele constructie op de Zeedijk, wat eigenlijk het visitekaartje van het Serpentarium zou moeten zijn, geeft op dit moment een desolate indruk en nodigt daardoor ook niet echt uit om naar binnen te gaan. De promovlaggen zijn bijvoorbeeld hoogdringend aan vervanging toe”, klinkt het.

De reptielenzoo op de Zeedijk maakt sinds 2009 deel uit van de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde Antwerpen (KMDA), de vzw die onder meer ook de Zoo van Antwerpen en het dierenpark Planckendael beheert. Woordvoerster Ilse Segers laat weten “ermee bezig te zijn”. “We hebben de afgelopen maanden een nieuw logo ontwikkeld voor het Serpentarium maar de nieuwe bestickering en vlaggen die daarbij horen, zijn nog in bestelling. Met wat geluk zullen de mensen die nieuwe huisstijl nog voor Pasen kunnen bewonderen. En anders zeker voor de zomer”, klinkt het.

Bezoekcijfers in de lift

Nog volgens Segers zitten de bezoekcijfers in 2017 weer in de lift. “Het Serpentarium kreeg vorig jaar 2.000 bezoekers meer over de vloer, dat zijn er opnieuw 4,3% meer dan het jaar voordien“, zegt ze.

Maar Linda Vierstraete van N-VA Blankenberge, die zelf ook in de beheerraad van de KMDA zetelt, zegt op de jaarlijkse algemene vergadering in april te zullen pleiten voor extra promotie rond het Serpentarium. “De attractie blijft als indooractiviteit van groot belang voor onze badstad en om het bezoekersaantal verder op te trekken, zal er toch nog een serieus tandje moeten bijgestoken worden”, klinkt het vanuit die hoek.

Goede huisvader

Woordvoerster Ilse Segers is daar op haar beurt bondig over. “We zijn een vzw en het grootste gedeelte van onze investeringen gaat naar dierenwelzijn. Maar uiteraard proberen we onze merken – ook het Serpentarium dus – als een goede huisvader te beheren.”

(WK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier