Met lekker eten, bier en chocolade wil Vlaanderen tegen 2020 dé culinaire topbestemming van de wereld worden

Redactie KW

In Roeselare stelde minister Geert Bourgeois het toeristisch marketingplan 2015-2019 van Toerisme Vlaanderen voor. De ambitie is bijzonder groot.

“Er is algemeen geweten men in Vlaanderen houdt van lekker tafelen en genieten van een goed biertje, maar toch behoren we internationaal gezien niet tot de top vijf van de culinaire bestemmingen”, stelt minister Bourgeois, die het tij wil keren. In het professionele internationale communicatie- en marketingplan ‘Flanders for foodies’ dat nu voorligt, bundelt Toerisme Vlaanderen de krachten uit zowel de publieke als de privé-sector om van Vlaanderen wereldwijd bestemming nummer één te maken voor wie uit is op een culinaire uitstap of vakantie.

“Al meer dan twintig jaar bekleden landen als Frankrijk, Italië en Duitsland nog de hoogste plaatsen in de ranking, en dat komt vooral door de goeie reputatie die ze al jaren lang hebben op culinair gebied. Investeren in je naambekendheid en reputatie is dus beslist lonend op lange termijn. En dat is precies wat wij met het nieuwe marketingplan willen doen. Het plan bevat twee sporen : het ontwikkelen van belevingen aan de kust, in onze kunststeden en in de Vlaamse toeristisch regio’s, én de promotie van die belevingen, die eenduidig en eenvormig moet zijn, en waar we maximaal willen samenwerken met andere organisaties en sectoren.”

Lekker eten, bier en chocolade

“Onze campagne zal de focus richten op drie thema’s”, vult administrateur-generaal Peter De Wilde van Toerisme Vlaanderen aan : “lekker eten, bier en chocolade. Wat lekker eten betreft, willen onder meer onze culturele festivals en evenementen gaan internationaliseren. Zo bijvoorbeeld ook onze campagne ‘Jong Keukengeweld’. Deze jonge beloftevolle chefs worden geïnternationaliseerd tot Flemish Kitchen Rebels, en ze worden de wereld ingestuurd via een magazine in het Engels, het Frans en het Russisch.”

Bij de andere twee hoofdthema’s, bier en chocolade, is er wél al een zekere internationale reputatie waarop men kan voortbouwen. “Maar we moeten ons belevingsaanbod daarrond nog verruimen en ons verhaal aan de wereld kenbaar maken. Het verhaal van de veelheid aan smaken, de eeuwenoude brouwerijtraditie, onze degustatiecultuur en het ruime aanbod aan cafés en restaurants dat Vlaanderen kent.” Rond het thema ‘bier’ wil Toerisme Vlaanderen ook belevingscentra uitbouwen : zo zijn er binnen dit kader bijvoorbeeld niet onaanzienlijke subsidies voorzien voor het hopmuseum in Poperinge. Bierroutes moeten de diverse points of interest dan weer herkenbaar met elkaar verbinden. Ook wat ‘chocolade’ betreft, wil Toerisme Vlaanderen nog meer gaan focussen op de creativiteit, de kwaliteit en de beleving. (JRE)

Lees hierover ook in Krant van West-Vlaanderen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier