Luchtkwaliteit in Roeselare verbetert, maar er zijn werkpunten

De metingen gebeurden aan de hand van een meetfiets die elke dag hetzelfde toertje door de stad deed. (Foto SB) © (Foto SB)
Redactie KW

Door vrijwilligers al fietsend in te zetten om de luchtkwaliteit te meten, werd ontdekt dat er vooral tijdens de spitsuren op bepaalde plaatsen een verhoogde waarde van fijn stof aanwezig is. De stad wil hierop inspelen door haar beleidsvisie nog beter aan te passen en met een nieuw project ‘AiRsL’ inwoners permanent de kwaliteit van ‘hun lucht’ te laten meten.

“Voorlopig hebben we met onze twee vaste meetstations, aan de haven en op de speelplaats van SBS De Brug, sinds 2013 geen overtredingen van de Europese norm meer vastgesteld”, aldus bevoegde schepen Michèle Hostekint. “Nieuwe wetenschappelijke inzichten en computersimulaties van de Vlaamse Overheid geven echter aan dat er nog knelpunten zijn in binnenstedelijke gebieden. Eén van de actiepunten is meer fijnmaziger meten in de stad. Daarom vroegen we zelf aan 30 vrijwilligers om met de fiets metingen te doen. Die gebeurden zowel in de winter, tijdens de spitsuren als overdag in de zomer.”

Resultaten

De resultaten zijn volgens Michèle dubbel. “Enerzijds zijn er op bepaalde drukken en smalle straten verhoogde waarden tijdens de spits, waar vooral de combinatie van veel verkeer, smalle straten en hoge bebouwing een grote invloed heeft. Het stilstaande verkeer aan verkeerslichten hebben logischerwijze een negatieve invloed. Anderzijds vormt er op diezelfde plaatsen, buiten de drukste momenten van de dag veel minder een probleem. Op vrijliggende fietspaden, de fietsvriendelijke Kattenstraat en plaatsen waar veel groen aanwezig is, is de luchtkwaliteit goed. De moeilijkste punten zijn de Meensesteenweg aan de AZ Delta-campus, de Zuidstraat ter hoogte van het Zuidpand. Ook de Ardooisesteenweg/Mandellaan en de Westlaan waar veel geconcentreerd verkeer samen zit, blijven een stoorzender. Het rondpunt aan de Meiboomlaan scoort daarentegen goed omdat daar een open ruimte werd gecreëerd wat gunstig is voor de lokale luchtkwaliteit. De lokale wegen die minder scoren hebben vandaag weinig fietsinfrastructuur en maken deel uit van ringstructuren of invalswegen.”

Oplossingen

Volgens Griet Coppé zijn alternatieve fietsroutes zoals het TRAX-fietspad en de Kattenstraat een voorbeeld. “Het openbaar vervoersnet moet geoptimaliseerd worden. Er komen extra laadpalen voor elektrische voertuigen. Eénrichtingsverkeer en het uitbreiden van zone 30 in de centrumstraten komt de luchtkwaliteit sowieso ten goede.” Fietsers moeten volgens Griet eigenlijk gestimuleerd worden om via de fietsvriendelijke Kattenstraat naar de Grote Markt te komen.

“Verder moet er ingezet worden op vergroening van pleinen maar ook bouwblokken en parkeerruimte kunnen op die manier hun groene steentje bijdragen.” Er wordt een nieuw project gelanceerd om een lokaal meetnet uit te bouwen. “AiRsL wil burgers vragen zelf een meettoestel aan de gevel te hangen. Dit concept bestaat al in grote steden. Voorlopig wordt er met een proefproject over 100 meter met 4 meettoestellen gewerkt. Het is de bedoeling permanent de luchtkwaliteit te monitoren. Ze meten om de 3 minuten en gaan 5 jaar mee. Deze meetgegevens kunnen online opgevolgd worden en dit systeem past volledig binnen het Smart City concept waar de stad voor staat.”

(KK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier