Kathleen Biesbrouck: “Vrouwen trekken bij ons ook figuurlijk hun kleren uit”

Foto Maxime Petit
Axel Vandenheede

“Toen ik 19 jaar geleden in de lingeriezaak van mijn mama stapte, was er maar één kleur: wit. Gelukkig is dat intussen erg veranderd en zijn er ook verschillende snitten.” Aan het woord is Kathleen Biesbrouck, zaakvoerder van Lingerie Marie. De 41-jarige Wervikse zet intussen volop in op de webshop en opende dit jaar ook een winkel in Ieper. “En dan te zeggen dat ik als kind missionaris wilde worden.”

Dat Kathleen Biesbrouck ondernemer zou worden, stond eigenlijk in de sterren geschreven: haar ouders hadden een eigen zaak. “Mijn mama (Yvette Commeyne, red.) is gestart met een kruidenierswinkel op de markt in Wervik – nu ‘t Vervolg – en verkocht hoofdzakelijk drank en tabak. De winkel verbouwden mijn ouders later tot een bekend snackbar met frituur vooraan. Op een bepaald moment werd mijn moeder ziek en mijn papa is een porseleinwinkel begonnen. Toen mijn mama weer beter werd, heeft ze dan een lingeriezaak opgestart.”

Als dochter was het zo meteen duidelijk welke richting je professionele loopbaan uitging?

(snel) “Neen, integendeel. Als kind – en ook als tiener – heb ik altijd gezegd dat ik het niet zag zitten om achter de toonbank van een lingeriewinkel te staan. Ik herinner me dat we in het zesde leerjaar een dansje moesten doen waarin we uitbeelden wat we later wilden worden. Ik heb toen tegen de leerkracht gezegd dat ik missionaris wilde worden.”

Dat was een nogal aparte keuze?

(lacht) “Wellicht heeft de leerkracht me daarom gezegd dat ik iets anders moest kiezen. Uiteindelijk heeft ze zelf voorgesteld dat ik een verkoopster van kledij moest uitbeelden.”

Was dat al een teken aan de wand?

“Eigenlijk niet, want na het middelbaar ben ik naar Gent getrokken om er communicatiewetenschappen te studeren. Public relations en reclame trokken me enorm aan. Ik had ook het plan om me na mijn studies in Gent te settelen en daar een job te zoeken. Maar de liefde besliste daar anders over…”

Hoezo?

“Ik was intussen mijn huidige man Bartel (Arnaert, red.) tegengekomen in Wervik en daardoor besliste ik om toch naar Wervik terug te keren.”

Kathleen Biesbrouck:
© Maxime Petit

En zo ben je uiteindelijk toch in de lingeriezaak gestapt?

“Inderdaad. Ik werd er trouwens meteen in gegooid, om het zo te zeggen. Het eerste jaar kon ik nog wel rekenen op de steun van mijn moeder, maar het was toch een hele aanpassing. Ik moest alles leren. Maar geleidelijk aan is dat gelukt en zo ben ik ook gepassioneerd geraakt door lingerie en alles wat erbij hoort.”

Je maakte dus een bocht van 180 graden?

“Meer nog, het is nu zelfs mijn passie en mijn leven. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn man en mijn kinderen me soms van mijn bureau moeten komen halen, anders blijf ik gewoon werken. Het is zoeken naar een goed evenwicht tussen de zaak en het gezinsleven.”

“Ik was van plan om me na mijn studies in Gent te settelen. Maar de liefde besliste er anders over…”

Hoe kijk je zelf naar je zaak?

Lingerie is een vak. Dat merk ik als we een verkoopster zoeken. Eens ze aangeworven is, krijgt ze een gedegen opleiding, want er komt heel wat bij kijken. Bij elke vrouw zoeken we naar de juiste maat en snit en we staan erop dat ze met de perfecte pasvorm naar huis gaat. Bovendien moet je als verkoopster van lingerie ook een beetje psycholoog zijn.”

Kan je dat uitleggen?

“Veel vrouwen die binnenkomen hebben een negatief beeld over zichzelf, merken we. Als die dame dan kunnen helpen met een beha die perfect zit, dan zien we haar gelukkig naar buiten stappen. Bovendien krijgen we te maken met borstkanker, met borstamputatie, met borstreconstructie. Dat heeft een enorme impact op een vrouw.”

Doen sommige vrouwen bij het passen dan hun verhaal?

“Dat gebeurt regelmatig. Belangrijk is dan om naar hen te luisteren, om hen hun verhaal te laten doen. Je zou het zo kunnen stellen: vrouwen die bij ons langskomen, trekken vaak niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk hun kleren uit. Als je een luisterend oor biedt, is dat een meerwaarde. Zo halen we zelf ook veel voldoening uit onze job.”

Je haalde borstamputaties en -reconstructies aan. Is het aanbod aan beha’s in dat opzicht geëvolueerd?

“Wat pasvormen en snitten betreft is er de laatste jaren veel veranderd in goede zin. Toen ik 19 jaar geleden in de zaak stapte, was er maar één kleur beschikbaar: wit. Er was ook zwarte en rode lingerie, maar dat was slechts één rekje. Gelukkig is dat vandaag anders en hebben de vrouwen keuze uit allerlei kleuren en prints.”

Hoe zit het met de evolutie van de verkoop van lingerie?

“Sommige vrouwen kopen hun lingerie liever via internet. Daarom begon ik zes jaar geleden met een webshop: ik voelde dat er daarvoor een markt was. Evident was dit niet, want ik was een van de eerste in België die een dergelijk initiatief opstartte. Intussen is onze webshop een succes en is een medewerker daar fulltime mee bezig. De webshop staat rechtstreeks in verbinding met de stock, een uniek gegeven.”

Kathleen Biesbrouck:
© Maxime Petit

“Het is belangrijk om naar de vrouwen te luisteren, om hen hun verhaal te laten doen”

Lingerie kopen via het internet, het lijkt onlogisch…

(pikt in) “Maar we hebben vrij snel een vast cliënteel opgebouwd. Het gaat om vrouwen die altijd voor hetzelfde merk en dezelfde snit kiezen. Op onze webshop bieden we onder meer het volledige gamma van Van de Velde aan, fabrikant van de merken Marie Jo en Prima Donna. Belangrijk is dat we een webshop met advies zijn: we bieden hetzelfde niveau van paskamerservice aan als in de winkel..”

Behalve een webshop heb je intussen ook een tweede winkel geopend?

“In Ieper is er sinds maart ook een Lingerie Marie en ik ben aangenaam verrast. De Ieperlingen vinden de weg naar de winkel en we halen onze doelen. Ik voelde ook wel aan dat een lingeriewinkel zou aanslaan in Ieper: we werden goed onthaald. Bovendien is Ieper net iets beter gelegen dan Wervik.”

Wat bedoel je daarmee?

“Wervik grenst aan de ene kant aan Noord-Frankrijk en qua lingerie is dat een totaal andere markt. Komen-Waasten is dan een ander verhaal: we hebben veel klanten uit die stad en die komen graag winkelen in Wervik. Maar bij acties moet alles vertaald worden. Bovendien hebben ze geen affiniteit met met BV’s: als we een Bekende Vlaming uitnodigen, slaat dat daar niet aan omdat ze die persoon niet kennen…”

Kathleen Biesbrouck:
© Maxime Petit

De zaak in Wervik uitbouwen, een webshop opstarten, een tweede zaak openen… Het lijkt alsof je voortdurend op zoek bent naar uitdagingen. Dus…

“Of ik nu alweer op zoek ben naar een uitdaging? (lachje)Het klopt wel dat ik voortdurend uitkijk naar opportuniteiten. Maar momenteel focus ik op de huidige activiteiten. Die vragen enorm veel tijd en energie. Gelukkig heb ik een man die voor de volle honderd procent achter mij staat. Ook op mijn team van verkoopsters kan ik vertrouwen. Dat is een geruststelling en zie je ook in de scores die we kregen voor de Prima Donna Award.”

Een prijs die je in 2015 al eens hebt gewonnen?

“Dat was een heel mooie erkenning. Ook dit jaar maken we kans: de vijf Belgische laureaten zijn bekend en wij zijn er opnieuw bij. De resultaten die we bij bezoekjes van de jury behaalden spreken boekdelen: tweemaal 98 procent en een keer 100 procent. Een bewijs dat we een heel goede paskamerservice leveren. Op 23 september mogen we in het kader van de Prima Donna Awards naar Parijs, waar de winnaars bekendgemaakt zullen worden.”

Start rond die periode ook de inzameling van beha’s voor het goede doel?

“Dit najaar is er inderdaad weer een inzamelactie, in samenwerking met Oxfam. De naam van het goede doel hou ik wel nog even geheim. Oxfam kan nog tot 70 procent van de beha’s verkopen aan een weggeefprijs. Zo kunnen dames die het minder breed hebben genieten van het comfort van een goede beha.”

Tot slot: je bent een van onze Madammen van de Leie. Wat is je band met de Leie?

Aan de Leie kom ik tot rust: fietsen, wandelen of lopen langs deze rivier, het is zalig. En ik droom ervan om aan de Leie te wonen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier