"Ja, er is hier plaats voor twee pretparken"

07/04/17 om 09:36 - Bijgewerkt om 09:48

De tijd dat het Meli-Park het kleine broertje was van Bellewaerde ligt ver achter ons. Opvolger Plopsaland startte in 2000 met 580.000 bezoekers en zag dat aantal ondertussen aandikken tot ruim 1,3 miljoen. Daarmee trekt het park van Studio 100 dubbel zoveel volk als Bellewaerde. Plopsaland mikt op termijn zelfs op 2 miljoen bezoekers. Is er in onze provincie wel plaats voor twee pretparken van die grootte? "Absoluut, maar dan heb je een duidelijke eigen identiteit nodig. Bellewaerde staat voor grote uitdagingen", zeggen experts.

Zowel Bellewaerde als het Meli-Park werd gesticht door een telg van de familie Florizoone. Tot zover de verwantschap tussen beide pretparken want hoewel ze het beiden niet gezegd willen hebben, zijn ze elkaars grootste concurrenten. "Een sterk eigen verhaal is broodnodig in deze concurrentiële wereld. Je moet weten welke doelgroep je wil bespelen", zegt Reinoud van Assendelft de Coningh. Hij was zes jaar commercieel manager van De Efteling en leidt ondertussen al twintig jaar een adviesbureau voor de wereld van de recreatieparken. "Plopsaland gaat honderd procent voor een verhaal rond eigen figuren van Studio 100, Bellewaerde heeft die figuurtjes niet. Een troef van Bellewaerde is dat ze al zolang in de huidige vorm bestaan en inspelen op een nostalgisch gevoel bij ouders die hun kinderen willen laten meemaken wat zij ook beleefd hebben als kind."
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 4 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

KW-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van KW

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks twee updates in uw mailbox met het belangrijkste nieuws uit West-Vlaanderen, aangeboden door de redactie van KW!